Jakab gróf, a legnagyobb olasz költők egyike, szül.
Recanatiban (Ancona) 1798 jun. 29., megh. Nápolyban 1837 jun. 14. Atyja,
Monaldo gróf, erősen konzervativ szellemü buzgó katolikus, tudóst szeretett
volna belőle képezni s rossz szemmel nézte, hogy a fiu «apró versek» irásával
tölti el idejét. L. tizenhét éves korában már egy nagyszabásu
művelődéstörténeti értekezés számára keresett kiadót (Saggio sopra gli errori
popolari degli antichi), melyet Bouché-Leclerg, kissé tulzottan, akármely
őszszakállu professzorra méltónak állít. A különben is gyenge testalkatu fiu
egészségét a tulságos munka már ez időtájt komolyan megtámadta; kivált szemeit
gyengítette el a szüntelen olvasás és irás, háta pedig a sok üléstől púposra
görbedt. Sokszor teljesen félbe kellett hagynia tanulmányait, mert látó ereje
nem győzte. Ilyenkor elkedvetlenedve, bús magányosságban háborgott sorsa ellen.
Kárszeresen bántotta, hogy az egész helységben nem volt egy árva lélek sem, kivel
kedvelt tárgyairól vitázhatott volna. Már ekkor (1816) tekintélyes tudósokkal
kezdett levelezni; egy milanói szemle, a Spettatore, kiadta dolgozatait, volt
egy kis hire az ország s a külföld szakkörei előtt. Természetes, hogy mind e
körülmények erős vágyat keltettek benne távozni Recanatiból, melyet a szülői
ház nem tudott előtte kedvessé tenni. 1819. L. szellemi fejlődése történetének
kritikus esztendeje. Ekkor irt költeményeiben nyilvánul legelőször
életfelfogásának eredeti volta, egyéniségének sajátossága. Magánosságában
leginkább boldogtalansága szemléletébe szeret elmerülni. Szinte kéjeleg a
bánatban, eszébe juttatva az olvasóknak Petrarca szép sorát: «Io mi son un di
quei che il pianger giova» (azok közül való vagyok, kiknek jól esik, ha
sírnak). A holdhoz, A magános élet, Az ünnepeste címü költeményeiben még messze
van az a tompa kétségbeesés, mely később alaphangja lett lirájának. Komorabb
hangok vegyülnek A magános élet verseibe. Boruján mint egy villám cikázik át az
öngyilkosság gondolata. Későbbi rendszerének egynéhány alapvető gondolata mér
teljesen meg volt érve és kifejezésre is jutott 1819. irt költeményei
legjellemzőbbjében, az Álom címüben; kiolvasható már ebből L. költészetének egy
más fő tétele: hogy minden illuzió; valóság csak a halál és a semmi. Mi a
dicsőség? kedves tévely. Mi az erény? édes öncsalás. Mi a szerelem? édes
ábrándkép. Az t is hirdeti, amit leveleiben már régebben sejtetett: az
öngyilkosság apologiáját. Legszebb versei kettejének, a Bruto minorenek és a
Saffonak ez a tárgya. Látja, hogy a természet szép, de nem érzi már szépségét;
és lemond panasz, harag nélkül. Végre 1822. teljesült a költőnek az a régi
vágya, hogy elhagyhassa szülővárosát. De ha azt hitte, hogy mihelyt távol lesz
az «undok» Recanatitól, meg fog könnyebbülni: még nem ismerte eléggé önmagát.
Lelkülete már ekkor olyan volt, hogy vajmi nehezen lehetett felrázni
dermedtségéből. Huszonnégy éves korában már egészen beleszokott volt abba, hogy
az élettől ne várjon semmit; egyaránt kizártnak érzi magát a remény és a
félelem országából; elfáradt a balsors elleni közdelemben s már az lett rendes
állapota, hogy nem szenvedett, mert nem is érzett; boncolja, elemzi
lélekállapotát, nyugodtan, mint egy orvos, s a megkeményedett lávakéreg alól
csak néha-néha tör ki szivének vulkanikus tüze, melyet a gondolat fagya sohasem
olthatott el egészen. Az 1822. év telét Rómában töltvén, a következő esztendő
májusában ismét visszatért Recanatiba, ahol mindennek előtt sajtó alá adta
versei első gyüjteményét. A kötetnek sikere nagy volt. A közönség szélesebb
köreiben természetesen nem hatolt be L. poézise, de az az előkelő irói csoport,
mely akkor főként Firenzében központosulva, a legnagyobb lelkesedéssel fogadta
a canzinék megjelenését. Akkortájt alapította Vieusseux az Antologiát, melynek
oszlopaihoz L. legjobb barátja, Giordani is tartozott. Az ő révén ismerkedtek
meg a recanatii filozof-költő műveivel a neves folyóirat összes kiváló
munkatársai: Gino Capponi, Niccolini, Giusti, Colleta, stb., akik vágya-vágytak
L.-t körükben látni és társaságukhoz sorolni. E nagy férfiak barátságos hivása
megint felszította benne a Recanati iránti gyülölséget; ismét szabadulni akart
szülővárosából. Végre 1825. ki is juthat börtönéből. Ez év jun. Stella milanói
könyvárus egy Cicero-kiadás vezetésére szólítja fel, és L. csakhamar el is
utazik a lomard főváros felé. Bolognán keresztül ment oda, ahol Giordani és
Brighenti barátai társaságában kilenc kellemes napot töltött el. Oly jól érezte
magát, hogy aztán Milanóban nem volt maradása. Julius 27. állított be
Stellához, de már szept. 6. megint Bolognában volt. Ama havi tiz scudón kivül,
melyet kiadójától néhány filologiai munka díja fejében kapott, volt itt egy kis
mellékkeresete is: a gróf, a tekintélyes tudós és költő, leckeórákra
járogatott. Mikor pedig ezektől is elesett, a szó legszorosabb értelmében
inséget szenvedett. Hiába fáradozott Niebuhr utóda, Bunsen, hogy a római
kuriától állást eszközöljön ki számára; a Vatikánban majd szép szó maradt.
Sokféle testi baja is egyre gyötörte; ara pedig, hogy gyógyíthassa magát, nem
volt pénze. Inségtől űzve, ismét haza ment. Hat hónapot töltött szüleinél és ez
idő alatt egyetlen egyszer sem látták Reecanati utcáin. Annyira kínozta
mindennemü irodalmi társaság hiánya, hogy amint kitavaszodott, rögtön indult
Bologna felé, onnan pedig jun. Firenzében. Itt még gyászosabb napokat töltött.
Olyan mérvü szembaj támadta meg, hogy a világosságot el nem viselhette. Heteket
töltött egy sötét szobában, keresztbefont karokkal ülve zsöllyeszékén s nem
kivánva egyebet, mint a halált. Végre okt. javult állapota s hogy enyhébb
éghajlat alatt tölthesse a telet, Pisába ment. Itt csakugyan kevesebbet
szenvedett az évszak kellemetlenségeiből, de egyéb bajai szünet nélkül
zaklatták. Oly nagy nyomorban élt, hogy firenzei barátai, Pietro Colletty
indítványára, nemzeti gyüjtést rendeztek számára. 1830 ápr. végén utolszor
hagyja el Recanatit, hogy soha többé ne lássa. Elérkezvén Firenzébe, mely akkor
az olasz szellemi élet valóságos központja volt, rászánta magát, hogy kiadja
eddig összes költeményeit. Előfizetési ívein ezúttal már 700 névből álló lista
fényeskedett, de ez aránylag nagy szám mellett sem volt több anyagi haszna,
mint 80 arany zechino. 1833 szept.-ig, amikor Nápoly enyhe égalját keresi fel.
Egy fiatal iró kisérte el útjára, Ranieri Antal, ki ez időtől fogva
elválhatatlan társa lett. L. Nápolyban ő nála lakott, és ő meg nővére
könnyítettek a költő utolsó éveinek szenvedésein.
Az olasz lírai költészetnek Petrarca mellett L. a
legkiválóbb dalnoka. Jellemvonásai: az érzések rendkivüli őszintesége, mely az
olasz lirába Petrarca óta meggyökeresedett pose-olással szemben új korszakot
kezd; a természet iránti érzéke, melynél fogva a természeti jelenségek, tájak
stb. leirásában csak kevesen mulják felül; a formában való klasszivitás, mely
főkép nyelvének erejében, tisztaságában és világosságában nyilvánul.
Világnézete, melynek egyes főbb tételeit már föntebb említettük, a
pesszimiznus, mely majd a mély melankólia, majd a nyugodt kétségbeesés hangján
nyilvánul, de legalább első műveiben nem tagadja meg az élet neme ideáljait. L.
számos prózai filozofiai tárgyu Operette morali-k, néhány fordítás görög
klasszikusokból, egy Petrarca-kommentárja. Szerfölött fontos életrajza
szempontjából levelezése is (Epistolario), melynek legújabb kiadása három
kötetre terjed. Összes művei első kiadása Firenzében jelent meg 1845-46., de
azóta több kiadatlan munkája is megjelent külön. Újabban 1889. Mestica adta ki
összes prózáit; ugyanő, valamint Chiarini összes verseit. A rávonatkozó
irodalom óriási s azért csak Capelletti Bibliografia Leopardiana-jára utalunk
(Parma 1882), mely felsorolja az összes fordításokat is. V. ö. Finzi G.,
Lezioni di storia della letteratura italiana (Torino 1895, IV. köt.). A legjobb
francia fordítás az Aulard-féle, a legjobb német a Heyse Pálé. Magyarul csak
lirai versei jelentek meg, fordította és a költőről szóló tanulmánnyal ellátta
Radó Antal, kiadta a Kisfaludy-társaság.
Forrás: Pallas Nagylexikon