A turán vagy ural-altaji népeknél általánosan el volt terjedve
az a szokás, hogy teheneiknek leginkább lovat, különösen pedig fehér lovat
áldoztak, melynek húsát földarabolva egy nagy üstben megfőzték, egy részt
belőle az istennek szentelve a tűzbe dobtak, a többit pedig az áldozatnál
jelenvoltak megették. Ez a lakmározással egybekötött vallásos szertartás az,
amit a magyar áldomásnak (l. o.) nevezett. A szokás a legősibb korba megy
vissza. Herodotos szerint (IV. 60-61) megvolt már a régi szittyáknál is és
pedig az egész szittya népnél egyformán folyt le minden ünnepi alkalommal. Béla
Névtelen legyezője szerint szokásban volt a régi magyaroknál s a középkori
utazók, Rubruquis, Marco Polo szerint az akkor még pogány tatároknál és
mongoloknál. Megvan még ma is a pogány voguloknál, osztyákoknál, votjákoknál,
csuvasoknál és az Altaji mentén lakozó török-tatár törzseknél. Elterjedt a
szokás az ural-altajisággal vegyült árja népeknél is, különösen a régi
hinduknál és persáknál, akikről a legújabb tudományos kutatások kezdik
konstatálni, hogy nagymérvü uralaltaji (szittyaféle) elemet vettek magukba,
nevezetesen a görög és hindu mondákban egyformán emlegetett félig ember-, félig
lótestünek képzelt, vagyis lovas kentaurokat vagy gandharokat. Lovat áldoztak a
turán népek a temetési tor alkalmával is. Épp ugy emlegetik a régi irók, mint
Herodotos a szittyákról, Albericus Monachus és Joinville a kunokról, Rubruquis
és Marco Polo a tatárokról és mongolokról, mint a mai utazók a még pogány
szibériai és altaji turán törzsekről. Az orosz- és magyarországi régészeti
leletek is tanusítják ezt. Nálunk legelébb olyan leletekben fordul elő a megölt
lóval való temetkezés, melyek a római korba nyulnak vissza, még pedig azon
vidéken, hol azon időben jazigok tanyáztak. A leletek pontosabb vizsgálata, p.
a nagykőrösi Földvár melletti római kori barbár temetőben s Mindszenten
amellett tanuskodik, hogy a ló húsát a tor alkalmával elfogyasztották s csak a
csontokat temették a sírba. A népvándorlás korában a hunn, és avarkori,
ugyszintén a pogány magyar sírokban már az egész lovat eltemették és pedig egy
pár esetben a nyomok arra mutatnak, hogy a lovat elevenen tették a sírba,
miként az egykoru Albericus Monachus és Joinville ezt a pogány kunokról irja.
Van azonban arra is példa, hogy a régi magyarok nem az egész lovat, hanem csak
a koponyáját és patáit temették el, mint Csornán, Szolyván, Monajon,
Kecskeméten stb. Ugy látszik, az ilyenek szegényebben voltak s ugyanazon lóból
tettek egy részt a halott számára a sírba, melynek másik részét a halotti tor
alkalmával elfogyasztották, mig a gazdagabbak külön lovat áldoztak a torra s
megint másikat tettek a sírba a halott mellé, néha többet is, p. Albericus írja
az 1241. Konstantinápoly alatt elhunyt Jonas kun királyról, hogy 26 lovat
temettek el vele elevenen. A lóval való temetkezés szokása is elterjedt azon
árja népeknél, melyek a turánokkal érintkeztek, igy a jazigokkal és alánokkal
vegyült magyarországi germánoknál már a IV-V. sz.-ban szokásba jött, az
északiaknál pedig a VIII-IX. sz.-ból vannak emlékei. Ugyszintén a szlávoknál is
megvolt ez a szokás a népvándorlás korában; de az árjaságnál mindig csak
kivételesen fordul elő, általános szokássá sohasem vált s amikor és ahol
nyomait találjuk, mindannyiszor rá lehet mutatni valamelyik ural-altaji népre,
mellyel az illető árja népség a lóval való temetkezéssel egyidejüleg valaminemü
kapcsolatban volt.
Forrás: Pallas Nagylexikon