Lóvonatu vasutak
(franc. chemins de fer á chevaux, ang. horse tramways, ném.
Pferdebahn), ama közúti (l. o.), tehát nyilvános vasutak, melyeken mótor
helyett lovak, avagy miként Spanyolországban és sok helyt Olaszországban is
öszvérek vontatják a kocsikat. E vasutak nagyon elterjedtek, Európában magában
meghaladja hosszuságuk a 4000 kilométert. Felépítményük nagyobbrészt a
közutakon, városok utcáin fekszik, éppen ezért a hatóságok megkivánják két
sínpár fektetését, hogy az egyik sínpáron beálló hiánybólne támadhasson a
közforgalmat zavaró kocsitorlódás. A két sínpáron közlekedő kocsik a 7 m.-nél
szélesebb utcában már nem zavarják a többi kocsik közlekedését. Minthogy az
utcakövezetnek hozzáilleszthetése végett kettős sínt avagy vályusínt kell
alkalmazni, ugyancsak megkövetelendő, hogy a vályu 3 cm.-nél szélesebb ne
legyen, hogy a lovak patkója, illetve patája ne szorulhasson bele. Minthogy az
általánosan használt kockakőburkolat a sínek alá helyezett kereszttalpfák
felett mindegyre kimozdul vagy el sem helyezhető, régebben hossztalpfákra
fektették a síneket, ma már lehetőleg szélestalpu síneket használnak, melyeket
jó zúzott kavicsba helyeznek el s a helyenkint alkalmazott keresztkötésekkel
biztosítják a vágányközt. A vágányköz különböző, 0,6 m.-tól egészen a
szabványosig, azaz 1,435 m.-ig. E szerint módosul természetesen a kocsik
szerkezete is. A sínek súlya is változik, valamint a váltó és keresztezések
rendszerei is igen különbözők, mert több helyen u. n. vegyes üzemkezelés van,
amennyiben ugy lovakat, mint gőzmótorokat is használnak a vontatásra. Ez utóbbi
befolyásolja az engedélyezéskor követendő eljárást is, amennyiben csak a
tisztán lóüzemre berendezettekelőmunkálati és engedélyezési tárgyalása van a
törvényhatóságokra ruházva.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|