Lysippos
görög szobrász Szikionból, Nagy Sándor kortársa, ki annyira
megkedvelte, hogy kizárólagos jogot adott neki saját alakjának ábrázolására.
Eleinte ércöntő volt és lassankint önképzés útján fejlesztette ki tehetségét.
Gondosan tanulmányozta az emberi testet és hasonlatosságot ideális szépséggel
igyekezett egyesíteni. Igy alakult Herakles-tipusa (30 rőfös kolosszus
Tarentumban, ülő Heraklesek), de még inkább Nagy Sándor szobrai (ifjan és
férfikorban, állva és ülve, kocsin és lóháton). Nagy Sándoron kivül még sok más
kiváló kortársról készített portrait-szobrokat (Hephaestion, Seleukos, Aesopus,
nagyszámu győztese az olimpiai játékoknak). Alakjainak jellemző tulajdonai a
kisebb fej és karcsubb tagok. Művei közül, melyeknek számát a műtörténet
1500-ra teszi, kiemelendők még: Zeus kolosszális szobra Tarentumban, a rodusi
Napisten és négyes fogata, a kedvező pillanat (l. Kairos), de különösen a
tisztítkozó atléta, melynek vatikáni másolata Apoxyomenos néven világhirü (l.
Görög szobrászat melléklet, 19. ábra). Genreszerü szobrai közül még egy ittas
fuvolásnő szobra említendő. Leocharesszel együtt is készített 2 hires
csoportozatot: Nagy Sándort oroszlánvadászaton és a 25 granikoszi harcos
hasonmásait, akik az első rohamnál elestek. L. Görög szobrászat.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|