Makadam
az útburkolás egy módjának a neve. Mac Adam J. L.,
Amerikából származott mérnök e század első negyedében 1820 körül a zúzott
kőutak előállítása tekintetében Angliában egészen új elvek szerint kezdett
eljárni. Mindenekelőtt kimondotta azt, hogy a szilárd felülettel épített, tehát
a zúzott kőutakon is, a járművek kerekei csak a felületet koptatják s ennél
fogva ha ez a felület jól van elkészitve és jól van fentartva, az út alapzata
sohasem rongálódhatik meg. Hogy pedig az útfelület jó, egyöntetü és vizet át
nem eresztő legyen, erre az szükséges, hogy az út anyagának befogadására
szolgáló ágyazat száraz és mindenben idegen testtől mentes legyen. Mac Adam azt
állította, hogy az ő módszere szerint készülő utaknak nincs szükségük külön
alépítményre, hanem elegendő az, hogy az útágyra, mely 25-30 cm. vastagságu, a
zúzott kő 7-10 cm. vastagságu rétegekben felhordatik, rétegenkint kocsikkal
lejáratik s a kellő domborodásu útfelület 3-5 cm. vastagon poronddal behúzatik.
A zúzott kő alsó rétege a szivárgó árok állandó vizszine felett legalább is 8
cm-re álljon. Mac Adám a zúzott kő keménységi fokára nem volt tekintettel,
hanem fő követelményül azt állította fel, hogy az egyes zúzott kődarabok
teljesen egyenlő nagyságuak legyenek s e nagyság maximuma az ő nézete szerint
az 5 cm.-t meg nem haladhatja. Szerinte az egyenlő nagyságu kövekben van meg a
helyben maradás tulajdonsága, mig ha egy-egy nagyobb kő kerül közéjük, ezt a
kocsikerekek csakhamar kimozdítják helyéből és ez által az úttest elveszti
összefüggését. Mac Adam módszere nem volt egészen ismeretlen már az ő korában
sem, mert Európa több hegyvidékén, ahol apró görgeteg kövek képződnek, hasonló
rendszerü utakat állítottak elő. A M.-utak v. alapzatnélküliek (s a szakférfiak
csakis ezeket nevezik valódi M.-utaknak) v. alapzatosak; az előbbieket 15-20
cm. vastag zúzott kőből ma már többnyire csak könnyebb közlekedésre szánt utakra
használják, vagy pedig oly utcákban készitik, ahol az a később ráfektetendő
kockaburkolatnak alapjául fog szolgálni. Az alapzatos M.-nál előbb az útágyba
15-20 cm. vastagságu nehéz köveket raknak be, ezeket egymás között szorosan
kiékelik és azután boritják be zúzott kővel, ezt rétegenként hngerelik, s a
felületre 3-6 cm. vastag porondot húzva, ezt ismét behengerelik. Újabb időben
használatba jött nálunk az u. n. aszfalt- M. is, melynek városi utakon szép
egyenletes, de még sem csúszós felületénél fogva jövője van.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|