Antoninus Philosophus (rövidítve Marc Aurel), római császár,
tekintélyes nemesi családból származott, szül. Rómában Kr. u. 121 ápr. 26.
Komoly és szorgalmas gyermekből tudnivágyó, józan, erkölcsös ifjuvá fejlődött.
Tanárai és nevelői nem kisebb emberek voltak, mint Herodes Atticus (l. Herodes)
és Fronto (l. o.). Legnagyobb befolyással azonban Hadrianus volt sorsára, aki
M.-t rendkivül megkedvelte és nem nyugodott, amig őt Antonimus (l. o.) Pius nem
adoptálta. Akkor vette fel a M. nevet és ugyancsak akkor lett (139) quesztor.
Azonkivül feleségül vette nevelőatyjának leányát, Faustinát, aki nem egyszer
megkeserítette férjének napjait. 161 március 7. lépett trónra, tüstént szemben
találva magát egy nagy megpróbáltatással, a Rómában kitört éhhalállal, melynek
lecsillapításában ő is, fogadott testvére Lucius verus is gondosan és
körültekintőleg jártak el. Következett Germánia és Britannia lázadása, majd egy
pártus háboru, melyet Lucius Verus 165. szerencsésen befejezett 164. minden
eddiginél keményebb küzdelem várt reája, amarkomannok lázadása a mai Csehországban.
A történetirók rendesen markomann háborut emlegetnek, de a hadjárat
hivatalosneve bellum Germanicum sarmaticum volt. A császár a keleti háboru
befejezésére várván, késedelmesen mozdult; ezalatt a barbárok betörtek,
elözönlötték Dáciát, elfoglalták Alburnus majort (Verespatak) és keményen
szorongatták Sarmisegethusát (Várhely). A főtámadás azonban Pannonián keresztül
Itáliának vette útját. Aquilejáig jutottaka barbárok, Opitergiumot (Oderzo)
földig rombolták. Hozzájárult a roppent ijedelemhez, melyet ez a betörés
okozott, az a döghalál, mely még a sereget is megtizedelte. A császárok
személyes megjelenésére egyes törzsek meghódoltak, mások szerződéseket
ajánlottak, de M. átkelt az Alpokon és csak akkor fordult meg, mikor Illiricuot
és Itáliát biztosította. 170. meghalt Verus és M. most már egymagában az
eddiginél nagyobb eréllyel látott hozzá Pannonia és a szomszéd tartományok
biztosításához. Kitartását siker koronázta. 170. megsemmisítette a
markomannokat épp mikor a Dunán átkeltek; 172. Pompeianus és Pertinax a
chattokat verték meg, csak Dáciában alakultak az ügyek kevésbbé jól. Fronto
elesett és utódja Cornelius Clemens sem dicsekedhetett kiváló eredményekkel. De
azért egészben a veszedelem Romától el volt hárítva. A quádokat egy kétesen
induló csatában (173. a Garam mellékén) maga a császár verte meg, de kitüntette
magát a melitenei keresztényekből álló legio fulminatrix is (l. o.). E
győzelmek eredménye a támadó törzsek meghódolása. M. szándéka volt a meghódolt
népek területéből két új provinciát (Sarmatia és Marcomannia) alakítani és igy
északi védő vonallá a Kárpátokat választani, csakhogy ebben megakadályozta a
keleti kényszerhelyzet. A pártusok ellen babérokat aratott hadvezére, Avidius
Cassius ugyanis lázadást támasztott és igy M., aki 172. megkapta a Germanicus,
175. a Sarmaticus címet, kénytelen volt, a két új provincia megalakítását
elhalasztva, keletre menni, de még igy is azon tudatban, hogy Pannoniát a
rabszolgaságtól szabaditotta meg. Keleten nem jujtott hozzá, hogy hűtlen
tábornokával összemérje fegyvereit, mert Cassiust rövid négy hónapi uralom után
meggyilkolták, de M. hosszabb ideig tartózkodott keleten, s visszajövet Rómában
mint nyolcadizben való imperator fiával, Commodusszal egyetemben megtartja
diadalmenetét a barbárok felett (176 nov. 27.). Ez alkalommal az adókat részben
elengedte és a polgárokat gazdagon megajándékozta. De alig pihente ki a császár
némiképen fáradalmait, megint a Duna mellékére kellett sietnie. egyrészt a
római katonák fellépése által sértve, másrészt a császár távolléte által
felbátorítva, újból fellázadtak a markomannok, hermundurok, quádok és sarmaták,
s Pannonia helytartói (a Quintiliusok) nem birtak velük. M. tehát előzetesen
fiát Crispinával összeházasítván, 178 aug. 5. elment Rómából, melyet többé nem
látott viszont. Nagy haderőt mozgósított, melynek elővédje Trauntenius Paternus
vezetése alatt megverte a barbárokat, még mielőtt a császárok oda érkeztek
volna. De bár katonái joggal üdvözölték tizedszer imperátornak, a Ny-i határ
korántsem volt biztosítva és M. azért ott is maradt egészen 180 márc. 7.,
valószinüleg Sirmiumban (a mai Mitrovic) bekövetkezett haláláig. Halálos ágyán
fiát a háboru befejezésére serkentette. Vele egyike a legjobb, legpéldásabb
uralkodóknak, szállott a sirba. Habár uralkodásának java részét testi betegsége
és saját egyéni hajlamainak ellenére a táborban töltötte, meg nem feledkezett
népének belső szükségleteiről és kivált uralkodásának első éveiben egész
sorozatát hozta és hozatta az üdvös törvényeknek, szaporította a biróságok számát
és nagy tiszteletben tartotta a szenátust, melynek ülésein, amikor csak szerét
tehette, részt vett. Emellett takarékos és józan életü volt, nem szerette sem
afeltünést, sem a tékozlást. Szelid lelkü és barátságos volt, aki csak
kényszerből ütött sebet másokon, de nyomban arra is gondolt, miképen lehetne
azt behegeszteni. Egész lénye és világnézete kiviláglik bölcseleleti
«önvallomásai»-ból (Eisz heauton), melynek 12 könyvéből a stoikus bölcselet
világra árad, de áthatva M. egyéniségétől, mely enyhítette a stoa kemény tanait
és szigoru volt önmagához, mig mások hibáit elnézte. Ezen dolgozott sátrában,
ezen elmélkedett s benne talált vigaszt távol az örök várostól, az Al-Duna
tábortüzei mellett. Művének régebbi kiadásai Gatakertől (1652) és Schulztól (1802),
az újabbak Dübnertől (1840). Népe rendkivül tisztelte és szerette, ismételten
meg van örökítve, de uralmának legbecsesebb művészeti emléke az az oszlop, mely
fehér márványból faragva Rómában látható és jelenleg Pál apostolnak van
szentelve. Emlékére egyedüli homályt a keresztények üldözése vet.
Forrás: Pallas Nagylexikon