Mars
(Mavors és Marspiter is, a carmen fratrum Arvaliumban Marmar
v. Marmor, akit az oszkok Momers-nek neveztek), az ó-itáliai népek és különösen
a rómaiak egyik fő istensége. Hogy eredetileg napisten volt, ezt nemcsak neve
(M. a. m. fényes, ragyogó), hanem közös tulajdonságai Apollonnal (l. o.) is
bizonyítják; később azonban, amint M. jelentősége a harcban mind jobban
előtérbe nyomult, rendesen a görög Aresszel (l. o.) azonosították. Különben
minden ó-itáliai törzs ugy is tisztelte, mint a tavasz istenét, s ezért ünnepét
is tavasz kezdetén tartották; M. hónapjával (március) kezdődött az ó-itáliai
esztendő s ennek első napját, mely M. születésnapjának tartott, papjai
(Saliares) fegyvertáncokkal ünnepelték. Neki áldozták az év első termékeit, s
ebből a szokásból fejlődött ki a Versacrum (l. o.) ünnepe; az Ambarvalia
ünnepekben (májusban; ennek maradványa a katolikus keresztjáró napok) áldását
kérték ki a vetésekre; azután pedig (okt.) szintén szenteltek neki egy
hálaünnepet a jó termésért. Mint a háboru istenét különösen a Ver sacrum
áldozataiban tisztelték, meg azért, mert hadat rendesen csak nyáron viseltek.
Fő szimbolumai (farkas, ölyv, babér) ugyanazok, mint Apollonéi; kultuszának
legrégibb helyei voltak Rómában: a Palatinus-hegyen, hol a pontifices saliares
székeltek; ennek lejtőjén volt a regia (királyi vár), melyben M. pajzsait
(ancilia) és lándzsáit őrizték; a Via Appián, a Porta Capena előtti
M.-templomban szokták fölszentelni a zsákmányolt fegyvereket; az u. n.
Marsmezőn (l. Róma) tartották a katonai gyakorlatokat s végül a Quirinalis
dombon M.-ot mint Quirinust éppen ugy ünnepelték a szabinok, mint a saliari
papok a Palatinuson. Később még a Circus Flaminius közelében, s az új augustusi
forumon is volt temploma; ez utóbbit Augustus császár emelte (Kr. e. 2.) Julius
Caesar gyilkosai megbosszulásának (M. ultor a. m. boszuló) emlékére. V. ö.
Roscher, Apollon u. M. (Lipcse 1873).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|