Másod
(ol. secondo). A zenei hangközök elméleti részében, a
vonalrendszeren minden oly két hangjegy, melyek vonaltól vonalközre vagy
megfordítva esnek, természetes M. hangközt képeznek pl. c-d vagy d-é, v. é-f.
Gyakorlatban pedig billentyüs hangszereken, minő a zongora, orgona, harmonium,
M. hangközt képez két oly billentyü, mely egymás után következik. Mindkét
esetben többféle faja van, mint minden más hangköznek. Nagy M. az, mikor két
hangjegy különböző elnevezéssel esik vonal és vonalközre v. megfordítva, s két
fehér v. fekete billentyü közt még egy található, pl. c-d, mert köztük még egy
fekete, v.: fis-giis, mert köztük még egy fehér billentyü találtatik. Kis M.-t
alkot gyakorlatilag két billentyü, melyek közt harmadik nem található, akár
külön nevezetü, akár pedig egy eredetü, p. é-f, v. c-cis, a vonalrendszeren a
kis M. az, mikor a vonal nem változik, de gyakorlatilag mégis két különböző
billentyüt igényel, p. g-gis, v. á-as, stb. Van még a zeneelméletben bővített
M. is, mikor a nagy M. [ÁBRA]-el
fölemelve v. [ÁBRA]-vel
lejebbítve kibővíttetett, de a vonalrendszeren a M.-közi határt nem lépik tul,
p. c-dis, v. é-től lefelé számítva: é-des. Szűkített M. a gyakorlatban nem
fordul elő.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|