Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
maximális greatest po...
maximális highest pos...
maximális maximum
maximális top
maximális utmost
maximális á... ceiling pri...
maximális á... maximum pri...
maximális á... outside pri...
maximális á... price ceili...
maximális f... in depth
maximális k... to cut it f...
maximális k... to run it f...
maximális k... to cut sg f...
maximális m... maximum loa...
maximális m... maximum ton...
maximális m... peak load
maximális p... maximum pro...
maximális s... at full spe...
maximális s... at top spee...
maximális t... maximum out...

Magyar Magyar Német Német
maximum Höchstmaß (...

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Max

1. József, német szobrász, szül, Burgsteinban 1803 jan. 8., megh. Prágában 1854 jun. 18. 1821. a prágai akadémia növendéke lett. Művei közül nevezetesebbek: 25 allegoriai és történeti alak Ferenc császár emlékszobrán, 4 uralkodó szobra a prágai új városházán, a Radetzky-emlékszobor talapzatának alakja Prágában stb.

2. M. Gábor, német festő, az előbbinek fia, szül. Prágában 1840 aug. 23. Már gyermekkorában nagy hajlamot mutatott a művészet iránt. 1855-1858. a bécsi akadémián Engerthnek volt tanítványa. Itt keletkezett első nagyobb képe: Oroszlánszivü Rikárd atyja holtteste mellett. Észak-Németországba tett utazása után 1858-61. ismét Bécsben tanult Ruben igazgató, Wursinger és Mayer tanárok vezetése alatt. 1863. Münchenbe ment, hol 4 évig tanítványa volt Pilotynak, aki a legnagyobb hatást gyakorolta reá. Azután is Münchenben maradt, de utazásokat is tett Belgiumba, Hollandiába és Párisba. A történeti festés tanára volt a müncheni akadémián, de hivataláról 1883. lemondott. 1865. festette két első vértanuképét: Szt. Ludmilla halála és a Keresztre feszített leány, melyek magukban foglalták későbbi fejlődésének alapjait és nagy, részben kínos feltünést keltettek. A következők közül a legjelesebbek: Az elhagyott leány (1868); Leány hullája mellett álló anatomus (1869); Lábbadozó fiatal apáca a zárda kertjében (1869, hamburgi műcsarnok); Adagio (1870); Tavaszi rege (1872); Erzsébet imája Tannhäuserért (1872); Világoság (1872); Mignon (1873); Utolsó üdvözlet (1874); Őszi tánc; Krisztus föltámasztja Jairus leányát (1875); Az oroszlán menyasszonya (Chamisso után, 1875); Mária Magdolna (1877); Tannhäuser búcsuja Venustól (1878, boroszlói muzeum); Üdvözlet a szellemvilágból (1878); Magyarországi szt. Erzsébet gyermekkorában (1881); Beteljesedett! (1881); Az oreleansi szűz a máglyán (1882); Koldusasszony gyermekével Caecilia Matella síremlékénél (1883); A viviszektor (1883); Mennyek királynője (1885); Somnambula (1886); Astarte (1886); Látomás (1888); Filozofus majmok; A majom halála; Műkritikus majom; Noli me tangere (1894); Majomcsalád (1894). Legújabb képei: Disznó-toilette; A korintusi menyasszony; Isolde halála; A prévosti látnoknő;. Mária, a szerelem anyja; Egyiptomi Mária; A bánkódó Hammonia. M. az újabb német festészet legeredetibb alakainak egyike. Művei tárgyuk, fölfogásuk és kivitelük által az ember titkos, rejtelmes érzéseit akarják felkölteni. A halál, a szellemvilág, kisérteties érzékiség foglalkoztatják. Szinte beteges hangulatot akar képeivel bennünk ébreszteni és ezért nem ritkán kellemetlenné válik. V. ö. Klemt, Gabriel M. u. seine Werke (Bécs 1887); Mann, Gabriel M. Eine kunsthistorische Skizze (2. kiad. Lipcse 1891).

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is