Max
1. József, német szobrász, szül, Burgsteinban 1803 jan. 8.,
megh. Prágában 1854 jun. 18. 1821. a prágai akadémia növendéke lett. Művei
közül nevezetesebbek: 25 allegoriai és történeti alak Ferenc császár
emlékszobrán, 4 uralkodó szobra a prágai új városházán, a Radetzky-emlékszobor
talapzatának alakja Prágában stb.
2. M. Gábor, német festő, az előbbinek fia, szül. Prágában
1840 aug. 23. Már gyermekkorában nagy hajlamot mutatott a művészet iránt.
1855-1858. a bécsi akadémián Engerthnek volt tanítványa. Itt keletkezett első
nagyobb képe: Oroszlánszivü Rikárd atyja holtteste mellett. Észak-Németországba
tett utazása után 1858-61. ismét Bécsben tanult Ruben igazgató, Wursinger és
Mayer tanárok vezetése alatt. 1863. Münchenbe ment, hol 4 évig tanítványa volt
Pilotynak, aki a legnagyobb hatást gyakorolta reá. Azután is Münchenben maradt,
de utazásokat is tett Belgiumba, Hollandiába és Párisba. A történeti festés
tanára volt a müncheni akadémián, de hivataláról 1883. lemondott. 1865.
festette két első vértanuképét: Szt. Ludmilla halála és a Keresztre feszített
leány, melyek magukban foglalták későbbi fejlődésének alapjait és nagy, részben
kínos feltünést keltettek. A következők közül a legjelesebbek: Az elhagyott
leány (1868); Leány hullája mellett álló anatomus (1869); Lábbadozó fiatal
apáca a zárda kertjében (1869, hamburgi műcsarnok); Adagio (1870); Tavaszi rege
(1872); Erzsébet imája Tannhäuserért (1872); Világoság (1872); Mignon (1873);
Utolsó üdvözlet (1874); Őszi tánc; Krisztus föltámasztja Jairus leányát (1875);
Az oroszlán menyasszonya (Chamisso után, 1875); Mária Magdolna (1877);
Tannhäuser búcsuja Venustól (1878, boroszlói muzeum); Üdvözlet a
szellemvilágból (1878); Magyarországi szt. Erzsébet gyermekkorában (1881);
Beteljesedett! (1881); Az oreleansi szűz a máglyán (1882); Koldusasszony
gyermekével Caecilia Matella síremlékénél (1883); A viviszektor (1883); Mennyek
királynője (1885); Somnambula (1886); Astarte (1886); Látomás (1888); Filozofus
majmok; A majom halála; Műkritikus majom; Noli me tangere (1894); Majomcsalád
(1894). Legújabb képei: Disznó-toilette; A korintusi menyasszony; Isolde halála;
A prévosti látnoknő;. Mária, a szerelem anyja; Egyiptomi Mária; A bánkódó
Hammonia. M. az újabb német festészet legeredetibb alakainak egyike. Művei
tárgyuk, fölfogásuk és kivitelük által az ember titkos, rejtelmes érzéseit
akarják felkölteni. A halál, a szellemvilág, kisérteties érzékiség
foglalkoztatják. Szinte beteges hangulatot akar képeivel bennünk ébreszteni és
ezért nem ritkán kellemetlenné válik. V. ö. Klemt, Gabriel M. u. seine Werke
(Bécs 1887); Mann, Gabriel M. Eine kunsthistorische Skizze (2. kiad. Lipcse
1891).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|