Megismerés
kettős jelentésü, a megismerő erő működése és e működés
eredménye, az ismeret (l. o.). Hogy mit értünk M.-en, melyek forrásai, határai
s módjai, az ismerettan tárgya. Közönségesen a dolgok mivoltának fölfogását
értik rajta, a lényegesnek a lényegtelentől való megkülönböztetését, az okozat
okainak v. az ok okozatának felismerését, a különböző egyes eseteket
összekapcsoló egyetemes törvény megállapítását. Filozofiai értelemben általában
M. annyi, mint a dolgokkal megegyező, illetőleg objektive érvényes gondolatok,
képzetek alkotása. A szerint, hogy mikép értelmezzük e megegyezést vagy
objektiv érvényességet, válnak el a filozofiai iskolák, illetőleg az
ismerettani elméletek. Akik ily megegyezést v. érvényességet bebizonyíthatóknak
mondanak: skeptikusok. A M. gondolkodásbeli törvényeivel foglalkozik a logika
(l. o.). Az az ismertető jel, mely a megismerés igaz voltát bizonyítja:
kriterium (l. o.). Akik a M. egedüli forrását az érzékekben keresik,
szenzualisták (l. Szenzualizmus); akik általában csak tapasztalati M.-t
tartanak igaz M.-nek, empiristák (l. Empirizmus); akik a tiszta, a
tapasztalattól illetetlen észben találják a M. legfőbb elveit, racionalisták
(l. Racionalizmus). Vannak, akik tapasztalati és racionális M.-t különböztetnek
meg és e kettő egybekapcsolásában látják az igazi M.-t; ezen az úton jártak
Leibniz és Kant.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|