Felix, német zeneszerző, szül. Hamburgban 1809 febr. 3.,
megh. Lipcsében 1847 nov. 4. Először anyja tanította zongorázni is, nyelv- és
egyéb ismeretekben bőven részesült, kenyérpályára készülés nélkül is néhány
évet töltött az egyetemen. 1812 óta Berlinben éltek. Zenei tanulmányait M.
egészen zsenge korában kezdte; anyja után Berger Lajos, Hennings (hegedüs),
Zelter (Goethe barátja) a zeneelméletben voltak oktatói. Már 1818. zongorázott
nyilvános hangversenyben; szülői háza élénk társasélet központja volt, heti
házi hangversenyeit 1821 óta rendszeresen ellátta saját, még zenekarra is irott
szerzeményeivel, amelyeknek hallásából, hatásából szintén sokat tanult. Sokat
utazott; 1825. apja Párisba vitte, megkérdezni Cherubinitól (a conservatoire
igazgatójától), érdemes-e a serdülő fiut zenésznek nevelni; a rendkivül szigoru
Cherubini megnézte a H-moll quartettet és M.-t gazdag tehetségnek jelentette
ki. Az ifju 1826. megirta Weber hatása alatt a Sommernachtstraum (Szentivánéji
álom) megnyitóját, 1827. előadták egyetlen, szinpadra irt operáját: Camacho
házassága (addig csak 4 kisebb dalművet irt, zenekar helyett
zongorakisérettel). 1829., Bach Sebestyén halála óta először, ennek
Matthäus-passzióját elevenítette föl mint betanító karnagy. 1836 óta a lipcsei
Gewandhaus hangversenyeinek igazgatója volt. 1837. nőül vette egy prot. lelkész
leányát, Jeanrenaud Ceciliát. 1843. megalapította a lipcsei konzervatoriumot,
tanártársai Hauptmann Mór, Schumann Róbert, David Ferdinánd és Pohlenz
Keresztély Ágost voltak. Legkedvesebb, nagy tehetségü és zeneművekkel is
fellépett testvérének (Fannynak, Hensel nevü festő 1805. szül. nejének) halála
döntötte félévig tartó halálos betegségébe. 72 műve jelent meg életében, halála
után pedig a 72-121. számmal jelölt és számozatlan művek. Az első hely ezek
közt a Paulus és Elias (1847) oratoriumokat illeti meg (Händel és Haydn óta a
legbecsesebb oratoriumok ezek); azután hangversenyre szánt megnyitói,
ouverturejei közül következnek: a Szentivánéji álom, 51. mű; A hebridák vagy
Fingal barlangja, 26. mű; Nyugodt tenger, szerencsés utazás, 27. mű; A szép
Meluzina regéje, 32. mű; Ruy Blas, 92. mű. Színházi zeneművei: Antigoné és
Oidipus Kolonosban, Sophokles tragédiáinak karénekei, 55. és 93. mű;
Szentivánéji álom, Shaksperehez, 61. mű (a megnyitó után 15 évvel készült
zenekari számok); Athalie, Racine tragédiájához, 74. mű. Öt szimfóniája van:
C-moll; énekes szimfónia (Lobgesang); A-moll (skót szimfónia); A-dur (olasz);
D-dur (a reformáció 300 éves jubileumára). Zenekarral előadandók: hangversenymű
hegedüre, C-moll, 64. mű; sokkal szebb és nehezebb, mint 2 zongora-koncertje;
capriccio (H-moll), rondo brillant, sérénade, fő szólamuk a zongora.
Kamara-zeneművei: vonós oktett, 2 quintett, 7 quartett; zongorás sextett,
quartett, 2 trio, 1 hegedü- és 2 gordonkaszonáta, s Variations concertantes
gordonkára. Zongoraművei közül legkiválóbbak: 50 dal szöveg nélkül; capriccio,
5. mű; rondo capriccioso, 14. mű; preludiumok és tanulmányok, 104. mű; 7
preludium és fuga; 4 szonáta-változatok. Orgonára: 3 preludium és fuga; 6
szonáta. Énekművei: 83 dal, 13 kettős, 28 vegyes- és 21 férfikar; 2 kántáte,
számos zsoltár és más egyházi jellegü darab, többnyire zenekarral stb. Van egy
Krisztus c. oratoriumából s Lorelei c. operájából is töredék. Mindezek lágy
dallamosságuk, mély érzésük, gazdag képzelet, s rendkivüli változatosságuk
mellett is ugyanegy csendes, ábrándos, vonzó kedély tükrözése által iskolát
csináltak, mely azonban nem mindig ragaszkodott M. szigoruan klasszikus formáihoz
és főleg az aprólékosságokban finom, gondos kidolgozásához.
Forrás: Pallas Nagylexikon