Menetrend
A vasúti M.-ek szerkesztésekor számos tényezőt kell mérlegelnünk.
A személyvonatok a távolsági és a szomszédos forgalom igényeinek megfelelően
két fő csoportra osztandók. Előbbiek menetük gyorsítása végett csak a fontosabb
pontokon tartózkodhatnak és ott is csak annyi időre, mig a gépkezelés, utasok
fel- és le- vagy átszállása föltétlenül megkivánja. Ellenben utóbbiak minden
megállóhelyen vesztegelnek s az utasokat a távolsági forgalom részére
összegyüjtik avagy a vidék gócpontjaiba szállítják. A teherforgalom számára
szintén más-más elvek szerint szerkesztjük ama vonatoknak M.-ét, melyek átmenő
árut (élőt, gyümölcsöt stb.) szállítanak, valamint azokét, melyek vonalainak
mentén a kezelést végzik. Végre a vonatok harmadik fő csoportját a
katonavonatok teszik. A pálya emelkedési, kereskedelmi és több más helyi és
műszaki viszonyai szintén mértékadó tényezők. A M.-ek külön-külön
szerkesztetnek a személyzet és a nagyközönség részére. Az előbbieket
vonalszakaszonként kis könyvecskékbe foglalják. Minden vonatra nézve
megállapíttatik száma, rangja, terhelése, rendes és legrövidebb menetideje (l.
o.) stb. Továbbá grafikonokba (l. o.) foglaljuk a könnyebb áttekintés céljából.
A M.-eket az egyes vasútigazgatóságok a külföldi vasutakkal egyetértőleg
állapítják meg, de jóváhagyásuk a miniszter hatásköréhez tartozik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|