Menrót
A magyar ősmondák óriása. Egyedül Kézai Krónikájában jön
elő, ahol az van mondva róla, hogy a Jáfet magvából eredő Thanának volt fia. Az
a régebbi krónika, melyet Kézai kivonatolt, megvan későbbi átirásokban is (p. a
Budai Krónikában és bővebb Pozsonyi Krónikában), de ezek már Nemrótot irnak M.
helyett. Kútfő-kritikusaink ebből azt következtették, hogy a titokzatosnak
látszó név csak iráshibából keletkezett. Ennek azonban ellentmond az a
körülmény, hogy Kézainál a név háromszor előfordul s következetesen M.-nak van
jelezve. Viszont az, hogy az eredetinek tartott Nemrót, vagyis Nimród, csak
későbbi betoldás, szintén bebizonyítható. Bizonyítható pedig azzal, hogy igy a
bibliai vadász Jáfet magvából eredő Thanának fia lett, holott az ó-testamentom
szerint (Móz. I. k. X. 6. 8.) Jáfet testvérének, Khámnak unokája volt. A
botlást a Bécsi Képes Krónika észrevette és kijavította, de a Budai és Pozsonyi
Krónika megtartotta, sőt megtartotta Mügeln német fordítása is. E szerint a
hibás szövegü három krónika olyan anyakódexből származott, amelyben Kézai M.-ja
volt valamikor a később kijavított Nemrót helyett. A krónikások egyező állítása
szerint ettől a mondai óriástól származott Hunor (l. o.) és Magor (l. o.).
Mivel két fiával két nép fiági származása veszi kezdetét, M. nevét szociológiai
értelemben olyan összetételnek vehetjük, mint a soknejü Mén-Marótét. Ezt
Anonymus szerint azért nevezték igy, mert több ágyast tartott vala. Ménróth
óriásról azt mondják a krónikák, hogy «Eneen kivül, mint tudjuk, több neje is
volt». A nevéhez fonott jelzőt tehát az egynejü s fiági származást számító ősök
adták neki. Az igy meghatározott régiség adat hiányában közelebbről meg nem
állapítható. Csak azt tudjuk, hogy a jelzős névben az a mondai ős rejlik, aki
egy beláthatatlan régiségü társadalmi rázkódásban a megváltozott primitiv
viszonyoknak legutolsó képviselője volt.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|