Menuet
(franc.), nálunk menüett-nek, még inkább minét-nek mondják;
régi francia eredetü tánc és zeneforma, mely Poiton tartományból vette eredetét
s már a XVII. sz.-ban szélesen el volt terjedve s formája, hangulata nagy
befolyással volt a francia opera kifejlődésére. Mint a mult századok legtöbb
tánca, a M. sem volt soros, hanem körtánc, komoly, kimért lépésekkel s feszes
magatartással, amiért legkedveltebb tánca is volt a francia és spanyol
udvaroknak. Zenéje is ritmus és hangulat tekintetében összevágott a tánc lépési
lejtéseivel. 3/4-es taktusban mozgott az első negyed
hangsúlyozására támaszkodva s két részre osztva - mindenrész páros - rendesen
8-8 méretet tartalmazván. A M. dallama a szózenére s onnan a különböző
hangszerekre is átszármazván, mind nagyobb lendületet nyert s a XVIII.
században már nemzetközi műformává nőtte ki magát. Bach Seb., Händel s más
zeneszerzők az akkoron divatos Suite-műforma integráló részévé emelték,
későbben pedig Haydn, Mozart s Beethoven is a szonáta és szimfónia alkatrészévé
emelték. A régibb zeneköltők megtartották feszes angulatu tartalmát, Haydn s
Mozart már derültebbé tették, mig Beethoven mind a kettőt egyesíté. Mint
műformának első kitágítása abban állott, hogy két M.-ből alkottak egy egészet
ellenkező tartalommal s az elsőnek ismétlésével. Későbben a második M. trio
nevet vett fel, mig végre Beethoven az egészet az ő scherzjával cserélte fel,
mely sokkal szabadabb s változatosabb szellemi tartalomnak nyitott tért. A M.,
mint tánc az újabb korban már rég kiment a divatból, de mint zenei műforma még
manapság is számos művelőre talál. (L. még Magyar táncok.)
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|