(gör.), a filozofiának az a része, mely a világ való
mivoltát, lényegét kutatja, a természet (világ)empirikus megismerésével szemben
a természet (világ) filozofiai megismerése.Aristoteles műveinek kiadásában a
filozofiának e része, melyet maga Aristoteles rendesen első filozofiának
nevezett, a fizika mögé (meta ta fizika) került s innét ragadt ezekre a
kutatásokra ez a név, mely annyiban is találónak tetszett, mert a M. a
dolognakempirikusan felismerhető felszinük mögött rejlő való mivoltát kutatja.
Minthogy a filozofiának általábannem lehet egyéb célja, mint az igazságot
megismerni, igazságon pedig rendszerint a dolgok való mivoltának megfelelő
tudásunkat értjük: nyilvánvaló, hogy a M. nemcsak a filozofiának egyik része,
hanem voltakép az egész filozofia. Csak ha az erkölcsi világ megismerését külön
választjuk a tényleg létező világétól és esetleg ez utóbbit külön elvekre
alapítjuk: tehetünk különbséget gyakorlati és elméleti filozofia közt, mely
esetben az utóbbi azonos a M.-val, ámbár vannak, akik az erkölcs M.-járól is
beszélnek. Az elméleti filozofiában ismét külön választhatjuk a megismerés
föltételeire (eredetére, határaira) vonatkozó részt mint ismerettant vagy
logikát s igy származnék három része a filozofiának: ismerettan, M., etika (l.
Filozofia). A filozofia történetében a M.-ra (feladatára, tartalmára, korára)
vonatkozó nézetek az egész filozofiai felfogásra döntők, a filozofiai
világnézet lényeges alkotó része a M.-i álláspont. Akik általában tagadják a
M.-nak még lehetőségét is, két táborra oszolnak. A kritikai filozofia (Kant)
hivei az ismereterő mivoltából következtetik, hogy csak jelenségeket
ismerhetünk meg (csak fizika van), a jelenségek mögött levő való mivolt
hozzáférhetetlen számunkra. A materializmus, szenzualizmus, empirizmus hivei
hasonlókép tagadják a M. lehetőségét, mert csak érzéki forrásokból származó
tapasztalati tudásuk van és minden egyéb csalódása az elmének. A kriticizmus a
dolgok való mivoltát megismerhetetlennek mondja, az empirizmus a való mivolt
fogalmát s ezzel jóformán magát a filozofiát is tagadja. Minthogy a
természettudományok hivei többnyire tartózkodnak a filozofiától vagy amennyiben
filozofiai meggyőződéseket formáltak maguknak, közel állnak az empirizmushoz
vagy kriticizmushoz, a M. korunkban nem nagy tiszteletben áll. Csakhogy
triviális hasonlattal élve, az ajtón kiutasított M. ily esetekben gyakran az
ablakon keresztül lopózik be és kritikátlan általános nézetek formájában zavart
idéz elő az elmékben. Maguk a metafizikusok két nagy osztályba sorozhatók; akik
a tapasztalatból indulnak s a tapasztalati tudás alapján akarnak a dolgok
velejébe hatolni és akik a tiszta gondolkodás útján keresik a dolgok mivoltának
megismerését. Emezek a racionalisták, amazok a realisták. A szerint azután,
hogy mikép határozza meg a világ mivoltát, a M. sokféle: monizmus, mely
egységes valót vesz föl mint a világ lényegét (tipusa: Spinoza) és pluralizmus,
mely sok valóból állítja össze a világ mivoltát (tipusa: Herbart); ha a
lényeget (akár egy, akár több) anyaginak tekintjük, származik a materializmus,
ha szelleminek, a spiritualizmus (Leibniz), ha szellemtelennek (p. a vak
akarat), akkor irracionalizmus (Schopenhauer). Azt a nézetet,mely a keresztény
teologiában fontos szerepet visz, mely szerint az anyagtalan istennel szemben
áll az anyagi világ, az ember anyagi testével az anyagtalan lélek: dualizmusnak
nevezzük. Ha az emberi megismerésben nyilvánuló gondolatot a világ lényegével
azonosnak gondoljuk: az intellektualizmus rendszere származik, melyet, ha a fő
súlyt a mondott azonosságra helyezzük, azonossági elméletnek is neveznek.
Általában mondhatni, hogy a M. szükséges feladata az emberi gondolkodásnak
(M.-i őshajlandóság a lélekben), probléma, melynek kritikai tárgyalása a tudás
rendszerében mellőzhetetlen feladat. M.-val nem lehet vasutat építeni; a
vasútépítés fontos ugyan, de nem egyedüli feladata az emberiségnek. A M.
bizonyára tökéletlen, befejezetlen tudomány, de tudásunk általában az, s
magának a tökéletlenségnek felismerése fontos feladata a megismerő észnek.
Forrás: Pallas Nagylexikon