Meyerbeer
Jakab, német zeneszerző (eredetileg Beer, a Meyer nevet egy
rokonának végrendelete alapján, dús örökség fejébne, vette fel), szül.
Berlinben 1791 szept. 5., megh. Párisban 1864 máj. 2. Bankár atyja a már
1800-ban fellépett zongorázó fiuút Clementinek előbb egy tanítványával, majd
magával Clementivel, Zelterrel, Weber Bernát Anzelmmel s (1810-12.
Darmstadtban) magával Vogler apáttal taníttatta; ennél Weber K. M. és
Gänsbacher J. voltak zeneelméletet tanuló társai. Isten és a természet c.
kantátéját első operája követte: Jefta fogadalma (1813. Münchenben siker nélkül
került szinre); Abimelek v. a két khalifa (Házigazda és vendég) c. operáját
szintén sikertelenül hozták szinre több felé s M.-t csak mint zongoravirtuózt
bámulták. Salieri tanácsára Olaszországba ment, hogy a helyszinén
tanulmányozza: hogyan ir Rossini és az olasz iskola énekre; 1815. Velencébe
utazott s átengedve magát az olasz dallamok varázsának, a következő években hat
dalművet is szerzett olasz szövegre és olasz modorban, mindegyiket más város
szintársulata számára; legtöbb hatást tett, még Párisban is, A keresztes vitéz
Egyiptomban (Il crociato al Egitto) c. (Velence 1824). 1826-42. Párisban élt,
megnősült s az itteni nagy operában szinre hozatta a Scribe és Delavigne
szövegére irt Ördög Róbertet 1831. Ennek egymást érő hatásos részletei, kevert
stilja meglepték és meghódították M. számára a világot. A hugenották (Scribe és
Deschamps szöv., 1836) még nagyobb és máig tartó sikert ért el. Vallási háttere
miatt Bécsben új szöveget hevenyésztek rá A ghibelleinek Pisában címen. 1842.
Spontini a berlini operától eltávozott s IV. Frigyes Vilmos M.-t nevezte ki
porosz királyi fő zeneigazgatójává; erre irta M. (Rellstab szöv.) Vjelka vagy
Táborozás Sziléziában c. dalművét, amelynek címszerepében Lind Jenny alapította
meg hirnevét. (1854. Scribe új szöveget irt a jórészt változatlanul maradt
zenéhez.) Az 1838. Scribe szövegére irt Afrikai nő előadását (Páris 1865) már
nem érte meg; A próféta (u. o. 1849, Scribe szöv.); Dinorah v. a eploërmeli
búcsu (Carré és Barbier szöv., víg opera, u. o. 1859) voltak utolsó megélt
sikerei. Öccsének, Beer Mihálynak Struensee c. történeti szomorujátékához
(Berlin 1846); Aeschylos Eumenidákjához stb. is irt zenét; indulót Schiller
születésének 100. évfordulójára 1859., kantátékat, mintegy 50 francia románcot
stb. M. nagy tehetségét egyenesen a hatás keresésére, kiaknázására fordította.
A nagyközönségnek a patetikus stilban ma is ő a legünnepeltebb operaszerzője;
hangszerelésének gazdagsága, teltsége, gyakran lármája, az együtteseknek kiszámított,
ellentétekkel ható kidolgozása, a dallamfolyásnak hol olaszos áradozása, hol
franciás bája és a német stiltől tanult sűrü modulációkkal, átmenetekkel
megterhelése, mindez tartalmat, de csillogást is ad műveinek, melyekből gyakran
igaz szenvedély beszél. Könyvet irt M.-ről franciául: de Lassalle (1864);
Pougin Arthur (1864); Blaze de Bury (1865); németül: Mendel Hermann (1868);
Schucht (1869). V. ö. Vasárnapi Újság (1864. évf. 193; 1891. évf. 617).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|