a franciák és angolok hordozható vasutaknak nevezik, mi e
vasutak jellegének ugy szerkezetük mint használatuk tekintetében megfelel,
amennyiben oly modorban kell szerkeszteni, hogy az egész vasúthálózatot könnyen
lehessen egyik helyről a másikra szállítani, ott elhelyezni és újra használni,
mi szükségképen föltételezi, hogy az egyes alkotó elemek, illetve sínpárak
aljzatukkal együtt legyenek helyükről elmozdíthatók és összesen csak olyan
nehezek legyenek, hogy egy sínpárt aljzataival együtt egy, de legfeljebb két
ember képes legyen nagyobb távolságra is elvinni. A síneket tehát lehetőleg kis
szelvénnyel készítik (van 3,5 kg.-os is); a sínköz 0,4-0,6 m., a vasaljak
hossza a sínköz kétszerese; a sínek hossza egyenesben legfeljebb 5 m., az
ívekben szükség szerint 1 1/4, 2 1/2 stb., hogy a sínpárok jobban simuljanak a
talajhoz függő útközöket alkalmaznak számos alakban. Kocsik minden alakban
vannak (l. Erdei vasút), legszükségesebbek a könnyen kiüríthető buktató
csillék, melyekkel a mezei termények: répa, burgonya stb. szállítható. E
rendszerü vasutak a Legrand-, Koppel-, bochumi, Krupp-, Décauville- stb.-félék.
Különösen az utóbbi fejlesztette legtöbbre rendszerét, minek fényes bizonyítéka
volt az 1889-iki párisi kiállításon használt 0,6 m. sínközü vasútja (legkisebb
sugara volt 30 m., emelkedése 25?). Portoricóban 300 km. vasút van
közforgalomban Décauville-féle rendszer szerint építve; használták a
Panama-csatorna építésekor, az orosz vasutaknál és most Abissziniában is 55 km.
vasutat építettek az olaszok. Hazánkban is mindinkább terjed a
mezőgazdaságokban. A M.-nak megvan az az előnye, hogy velök közönséges
szekerekkel teljesen járhatatlan talajon és helyeken, mint felázott réteken és
szántóföldeken is lehetséges a szállítás és ami a gazdára nézve szintén fontos:
a vasút megmenti a talajt a letapodástól és a mély kerékvágásoktól. V. ö. Lázár
L. Pál, A mezei vasút (Magyar-Óvár 1888).
A M. engedélyezésekor követendő eljárást az 1886-ban kiadott
40 321. szabályrendelet állapította meg. A M. jellege az idézett
szabályrendelet első pontjaiban némileg meghatároztatik, de a vasutak
jellegének megállapításakor nem tekinthető kriteriumnak sem az, hogy mit
szállít, mert az egyre megy, akár nyersterméket, akár iparterméket szállítunk;
sem az nem lehet mértékadó, hogy állandó vagy kevésbbé állandó jellege van-e az
építkezésnek, és hogy milyen felépítményt használunk. A hivatalos eljárásoknak
különbözőségét a M.-ról szóló szabályrendelet bevezető sorai az intézkedések
sürgősségével is indokolja, de vajjon nem áll-e fenn a gyors intézkedés
szüksége még fokozottabb mértékben az iparvasutaknál, mely a kereskedelem
érdekében létesíttetik és igy a piacok árhullámzásának van kitéve? A helyes
alap, mely a vasutak engedélyezését befolyásolhatja, csakis a vasút
üzemkezelése és elhelyezése lehet, ez határozván meg, hogy mely foku hatóság
megitélése szükséges annak elbirálására, hogy mennyiben háromolhat a vasút
építése és kezeléséből hátrány a szomszédosok anyagi érdekei avagy testi
épségére.
Forrás: Pallas Nagylexikon