Misekönyv
(missale). A régi egyház szertartáskönyvei a mise
szertartásait teljesen nem tartalmazták, hanem csak azt, amit az áldozó papnak
kellett imádkoznia vagy mondania, azért az isteni tisztelet alkalmával más
könyvek is szükségeltettek, nevezetesen antifonarium (l. o.), azután a
lectionarium és az evangeliarium (l. o.). Ez egyes, a miseáldozat alkalmával
használt minden könyv M.-nek neveztetett. Könnyen érthető, hogy ezt a négy
külön könyvet szükséges volt egyesíteni azon helyek és alkalmak miatt, amikor
és ahol az áldozó pap a diakonus és a szubdiakonus segédlete nélkül misézett,
ez az egészet magában foglaló szertartáskönyv azután teljes M.-nek s később
egyszerüen M.-nek neveztetett. Az ily részletes könyveket egyesítő teljes M.-ek
már jóval a tridenti zsinat előtt mindenütt léteztek, de, jóllehet a
Gergely-féle szertartás szolgált nekik alapul, egymástól igen elütő, oly sok
hozzáadással bővítve, hogy az egység tekintetében újjászervezés után való vágy
mind hangosabban nyilatkozott nemcsak a baseli és kölni, hanem a tridenti
zsinaton is; az utóbbin e célból a zsinati atyák a 18-ik ülésben bizottságot
neveztek ki, mely azonban a reá bizott munkát nem fejezhette be, amiért is a
25-ik ülésben határozatba ment, hogy a breviarium, rituale és M. a pápára
bizassék. Ez a munka V. Pius alatt be lett végezve; a M. új kiadása 1570 jul.
14. jött ki, ezt követte két revizió VIII. Kelemen és VIII. Orbán pápa alatt.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|