Mitra
(lat. Mithras), a védák vallásában a fénynek, valószinüleg a
napnak istene s a hét Aditja (l. o.) egyike. Szoros viszonyban van Varunával,
az ég istenével, rendesen együtt jön elő vele a véda himnuszokban. Ugy látszik
Varuna az éjjeli fényt, azaz a holdat, M. pedig a nappali világosságot, a napot
jelképezik. M. az igazság és a hűség őre; ő ügyel arra, hogy a halandók eleget
tegyenek az istenek iránti kötelezettségeiknek. Varunával és a többi Aditjával
együtt, amint a zend Amesaszpenták, valóságos mennyei fenhatóság, királyi
méltóság, melynek külső látható jele a fény. M.-Varuna és a Aditják tartják
fenn a világrendet. A védákban ezért gyakori címük a király (radsa) és a
fejedelem (ksatrija). Egy eredetü M.-val a persa napisten Mithra. M. tisztelete
a rómaiaknál korán, már a köztársaság utolsó éveiben is elterjedt, de erősen
keverve különféle előázsiai kultuszrészletekkel. Első csiráit a Pompejus által
elfogott keleti kalózok hozták magukkal, forma szerint azonban csak Traján és
Domitériumok is fűződnek hozzá. Kiváló szerep jutott neki (a győzhetetlen
napistennek), Pannonia (a római Dunántul) és Dácia (Erdély) nagy katonai
táborhelyeinek valláserkölcsi életében. A legrégibb M.-szentély a Morvamezőn,
Vindobona (Bécs) és Carnuntum (Petronell) közt Kr. u. 193-98. épült, de már
utána magyar területen következtek a budaörsi (aquincumi), a németóvári
(carnuntumi) és rákosi (Scarabantia közelében). Mindezekben és kivülök számos
más műemléken M. mint keletiesen öltözött ifju abban a pillanatban jelenik meg,
amint bikát áldozni készül, körülvéve szimbolikus állatoktól (skorpió, kutya és
oroszlán) V. ö. Récsey, Pannonia ókori mythol. eml. vázlata; Hillebrandt,
Varuna u. Mitra (Berlin 1877); Oldenberg, Die Religion des Veda (u. o. 1894).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|