Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
modell mock-up
modell model
modell sitter
modell style
modellál to model
modellként ... sitting
modellt áll... to pose
modellt ül to sit for ...

Magyar Magyar Német Német
Modell... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Modell

oktatás

A bonyolult valóság tanulmányozását a tud.-os kutatásban és az oktatásban is modellek segítségével könnyíthetjük meg. A modell többjelentésű szó.

1. A modell a megismerendő rendszerrel (objektummal) valós megfelelési viszonyban lévő és a kutatás (oktatás) folyamatában azt helyettesítő anyagi vagy eszmei, mesterséges vagy term.-es rendszer. A modell hasonlít a valósághoz, s mint ?konstrukció? kezelhető, felhasználható a bonyolult valóság megismerésében. A modell tanulmányozása új információ megszerzését teszi lehetővé magáról a megismerendő objektumról. A modell tehát a vizsgálat közvetlen tárgya, az objektum helyettese a megismerés folyamatában. Rendelkezik az objektum bizonyos tulajdonságaival, de sok másban különbözhet is attól. A vele nyert információk, megállapítások az eredeti tárgyra visszavihetők, így a modell mindig az objektum anyagi vagy eszmei reprodukálása. Ált. egyszerűbb (áttekinthetőbb, kezelhetőbb), ismertebb a vizsgálat tárgyánál, éppen ez teszi lehetővé a modellezett objektum olyan tulajdonságainak kutatását, melyek tanulmányozása magán az objektumon nem lehetséges. Pl. a vizsgált objektum közvetlen kísérlettel nem tanulmányozható (kiterjedése, a jelenség időtartama miatt), bonyolult (pl. az atom szerkezete), v. a közvetlen kísérlet olyan mértékben megzavarná a folyamatot, hogy nem a valóságot tükrözné a kapott eredmény. Előfordul, hogy a kutatási feltételek különböznek az emberi lét számára szükséges feltételektől (túl alacsony, túl magas hőmérséklet, veszélyesség, egészségre ártalmas tényezők). A modellek nemcsak konkrét folyamatok, ill. tárgyak lehetnek (pl. atomerőmű modellje), hanem elméleti konstrukciók is, amelyeket többnyire a matematika nyelvén fogalmazunk meg. A term.-tud.-ban a kísérletek, mérések mindig együtt járnak a probléma elméleti megközelítésével, azaz az elméleti modell megalkotásával, ennek vizsgálatával (kísérletek a természettudományok oktatásában, mérési gyakorlat). Lehetséges, hogy a megismerés tárgya reálisan nem létező objektum, vagy egy folyamat múltbeli vagy jövőbeli állapotának vizsgálata a cél. Ilyenkor a konstruált anyagi v. eszmei modell többek közt előrejelzési funkciót tölt be (modellezés, modell-módszer). A modell tárgya lehet a teljes valóság, így nemcsak a term., hanem a társ., ill. maga az ember is. Számos tud. használja a modelleket, pl. a pszich. (plmodellkövetés ), a ped. (pl. kutatásmódszertan), a szociológia, a nyelvtud.-ok, term.-tud.-ok, zenetud. stb. Ugyanazon jelenségkörhöz, objektumhoz sokfajta modellt készíthetünk. Ezek abban különböznek egymástól, hogy milyen szempontból közelítenek az objektumhoz, a megismerés tárgyához (pl. az ember fogalmát másként értelmezi egy művész, egy orvos, egy biológus v. egy közgazdász). A tud. modellek felhasználási területei: tud. kutatási, gyakorlati-technikai, oktatási-demonstratív modellek. Ez utóbbiak helyettesítik a megismerés objektumát a teljes oktatási, nev.-i folyamatban, így a modellek az ismeretszerzés és az ismeretközlés eszközei is lehetnek (modellek az oktatásban).

2. A modell (makett, hasonlósági modell) a valós tárgyaknak, fizikai rendszereknek méretarányosan lekicsinyített vagy megnövelt, idealizált, gyakran működő mása. A modell követendő mintaként, elérendő eseményként is értelmezhető (nevelés).

Papp Katalin

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is