Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Modern tesz... ----

Magyar Magyar Német Német
Modern tesz... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Modern tesztelmélet(ek)

oktatás

A klasszikus tesztelmélet től eltérő alapokon nyugvó matematikai modell ek. Legismertebbek a Rasch-modell különböző változatai, az ún. valószínűségi tesztelméletek. Az amerikai szakirodalom nyomán a modern tesztelméleti Item Response Theory nak (IRT) is nevezik. Közös jellemzőjük, hogy az itemek nehézségét és a felmért képesség et egy közös skálá n fejezik ki, az item nehézségét azonosítva a képesség azon mértékével, amelyre az item megoldásához szükség van. Nem tekintik a képesség szintje által meghatározottnak, hogy az itemet egy adott személy valóban megoldja, hanem a megoldás valószínűségéről beszélnek: a képesség magasabb szintje esetén nagyobb az item megoldásának valószínűsége. Az itemek megoldásának valószínűségét leíró függvénygörbe az itemre jellemző sajátosság, ezért e görbéket az itemek karakterisztikus görbéinek, item karakterisztikának nevezik. A görbéket leíró függvényekre vonatkozó feltevéseket együttesen nevezik modellnek, és a teszt jóságának elemzése lényegében annak vizsgálatából áll, illeszkedik-e a teszt a modellhez. A modern tesztelmélet segítségével megoldható a teszteredmények újszerű skálázása, kezelhetővé válnak az isk.-ban használatos tesztek (pl. a tudásszint mérés) sajátosságaiból fakadó speciális problémái (pl. a mintavétel különös esetei, az eredmények eloszlás a, az itemek belső összefüggései). A modern tesztelméletre alapozott tesztelemző eljárások az 1980-as évek közepétől az egyszerűbb személyi számítógépeken futtatható programok formájában is hozzáférhetők, használatuk azonban az 1990-es évek közepére is inkább csak a jelentősebb elméleti műhelyekben és a nagyobb kutató-fejlesztő közp.-okban terjedt el.

Csapó Benő

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is