Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Monitorrend... ----

Magyar Magyar Német Német
Monitorrend... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Monitorrendszer, kölcsönös oktatási rendszer

oktatás

A népoktatás gazdaságosságának és hatékonyságának növelését célzó oktatási módszer a XVIII?XIX. sz. fordulóján. Két anglikán pap: Andrew Bell és Joseph Lancaster egymástól függetlenül dolgozta ki és alkalmazta először, egyikük Indiában egy katonai isk.-ban, másikuk egy londoni magánisk.-ban. (Ezért az eljárást Bell?Lancaster-féle módszernek is nevezik.) Lényege: a tanító az idősebb tehetséges tanulók közül segédtanítókat (monitor, pupil teacher) választott ki, akik a tőle kapott rendszeres utasítások alapján végezték a kisebb gyerekekből álló csoportok oktatását. Ilyen módon nagy tömegek egyidejű oktatása vált lehetségessé. A módszer a XIX. sz. elején rövid időre igen elterjedtté vált számos országban (így pl. Angliában, az USA-ban, Franciao.-ban, Svájcban, Belgiumban és Oroszo.-ban). Mo.-on is éreztette hatását: 1830-ban a kolozsvári ref. egyház népisk.-jában elkezdték a monitorrendszer, kölcsönös oktatási rendszer alkalmazását. (Leírása 1833-ban A kölcsönös tanítás módjának rövid rajza c. megjelent az Erdélyi Prédikátori Tárban.) Az erdélyi ref. egyház főtanácsa ábécét és isk.-i falitáblákat készíttetett a módszer alkalmazásához.

Pukánszky Béla

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is