Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
montázsfilmművészet, műszaki Az elkészült film vágása, a jelenetek összeállítása, sorrendbe rakása. Egy-egy jelenetről több felvételt készítenek, és az ún. muszterolás során válogatják ki ezek közül a legmegfelelőbbet. Ezután következik a durvavágás, majd a finomvágás, amely meghatározza a film végleges formáját, ritmusát. Erősítheti a művészi hatást pl. a beállítások hosszának szabályozásával, a képsíkok felcserélésével, tehát a képsorok művészi szerkesztésével a film egyik legjelentősebb kifejezőeszköze. A montázs fajták közül jelentős a narratív montázs. Ekkor a képek a történés, a montázscselekmény logikai és időrendi sorrendjében követik egymást. A képsorszerkesztés másik lényeges fajtája az expresszív montázs. Ez a szerkesztési mód a képek különleges összekapcsolását jelenti, célja, hogy gondolattársításokra ösztönözze a nézőt. Szergej Mihajlovics Eizenstein, a nagy szovjet filmrendező egyik elméleti munkájában kifejtette, hogy a filmen 1+1 = 3, tehát két kép egy harmadikat idézhet fel a nézőben. A mozgó kamera megjelenése egy időre háttérbe szorította a montázst, ugyanis segítségével egy új szerkesztési mód született meg: a belső vágás. a képzőművészetben, reklámtechnikában, fényképezésben: különböző rajzok, ábrák, képek, képrészletek összeillesztése egy művészi és gondolati egésszé ilyen eljárással nyert összeállítás,kép szerelés, felszerelés, összeszerelés Szerkesztette: Lapoda Multimédia KapcsolódásMaradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|