Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Moor Paul... ----

Magyar Magyar Német Német
Moor Paul... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Moor Paul

(Basel, 1899. júl. 27.?Meilen, 1977. aug. 16.): svájci gyógyped., a zürichi egy. tanára (1951?77). Matematikát és term.-tudo.-kat hallgatott a bázeli egy.-en, ugyanott asszisztens volt (1920?22) az asztronómiai int.-ben, 1924-ben doktorált matematikából. Ezután két évig középisk.-ban tanított, mellette vallástört.-et és filozófiát tanult. 1929?30-ban egy kurzust végzett Zürichben a Gyógyped.-i szemináriumban, majd feleségével együtt nehezen nevelhető és pszichopátiás gyermekek nevelőotthonában dolgozott. 1933-tól Heinrich Hanselmann asszisztense lett, újra ped.-t és pszich.-t tanult, 1935-ben doktorált, 1942-ben habilitált gyógyped.-ból. 1940-től mint Hanselmann utóda vezette a gyógyped.-i szemináriumot és 1951-től ? hasonlóan tanítómesteréhez ? a gyógyped. professzora lett a zürichi egy.-en. ? Moor mint Hanselmann tanítványa és utóda szintén elsősorban a gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia teoretikusaként vált ismertté. Moor értelmezésében azonban, minthogy szerinte ?a gondoskodás nem egyenlő a nev.-sel?, a gyógyped. fogalma korlátozottabb feladatkörre vonatkozik, mint a hanselmanni értelmezés. ?A gyógyped. mindazon gyermekek nev.-ének tana, akiknek fejlődését individuális és szociális tényezők tartósan gátolják.? A ped. fogalma alá kizárólag a nev. és az oktatás tartozik, így a gyógyped. semmi más, mint megnehezített feltételek között végzett ped.-i munka. ? Moort a rendszerezésre való törekvés jellemezte. Szerinte a gyógyped. a belső tartás gyengeségeire irányuló nev. Rendkívül részletesen kidolgozott ped.-i-antropológiai fejlődésmodellje alapján a belső tartás gyengeségeinek három fő kategóriáját különböztette meg és ezeket további alkategóriákra osztotta, mint: szellemi nyomorúság, gátoltság, szenvedélyesség, moralizáló tartás, önelégültség, üres serénység, kötelezettség nélküli rajongás, hatástalanná vált szellemiség. Ezzel a klasszifikációval Moor teljes mértékben elhatárolódott valamennyi hagyományos gyógyped.-i oszt.-ozástól.

F. m.: Theoretische Grundlegung einer heilpädagogischen Psychologie. Bern, 1943.; Heilpädagogische Psychologie. II. Pädagogische Psychologie der Entwicklungshemmungen. Bern, 1958.; Heilpädagogische Psychologie. I. Grundtatsachen einer allgemeinen pädagogischen Psychologie. Bern, 1960.; Heilpädagogik: Ein pädagogisches Lehrbuch. Bern?Stuttgart, 1965.; Kinderfehler-Erziehfehler. Bern, 1969

Gordosné Szabó Anna

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is