Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Motiválásoktatás Didaktikai alapelv. Egy kívánt célállapot elérésére késztető, irányító, interaktív tevékenység. A tanulásra késztető olyan ped.-i eljárás, amely az oktatási folyamatban felébresztheti a tanulási kedvet, a kitűzött célok eléréséhez szilárd elhatározást és aktív tevékenységet vált ki a tanulókban. Motiváció nélkül nem létezik tanulás. Aki a szükséges tudást el akarja sajátítani, annak a tanuláshoz megfelelő ösztönzőkkel kell rendelkeznie. Ugyanakkor a tanulási tevékenység során a tanulási motiváció is alakul, változik. A motiválás cél, mint a személyiségfejlesztés programja (mindig magasabb szintű motivációk kialakítása) s eszköz, mint a megfelelő hatékonyságú tanulás nélkülözhetetlen segítője. A tanulókat nem az egyes tanítási órákon, esetlegesen, izoláltan beiktatott mozzanatokkal, hanem a tanítás megfelelő minőségével kell motiválni. Az oktatás megfelelő minőségét garantáló kritériumok: Az eredményes tanuláshoz szükséges pszich.-i, ped.-i, előfeltételek biztosítása (érdeklődés, kíváncsiság, figyelemfelkeltés); motivál/ás. A tanulási célok tudatosítása, problémásítása; előismeretek garantálása; az oktatási folyamat motiváló modelljeinek ped.-i céloktól függő alkalmazása (egyéni munka, csoportmunka, páros munka, rétegmunka); a differenciálásés individualizálás elvének fokozott érvényesítése; a tanulók tanulási tevékenységének tudatos formálása; /p> a tanár-tanulói interakcióban a bizalom légköre; a hatékony konfliktuskezelés, empátia; Differenciált, individuális, kritériumokra orientált teljesítményértékelés (kritériumorientált értékelés). A motiválást a tanulás megkezdésétől minden egyes további tanulási mozzanatnál egyénre szabottan újból és újból alkalmazni kell. Réthy Endréné Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|