Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Motiválás... ----

Magyar Magyar Német Német
Motiválás... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Motiválás

Didaktikai alapelv. Egy kívánt célállapot elérésére késztető, irányító, interaktív tevékenység. A tanulásra késztető olyan ped.-i eljárás, amely az oktatási folyamatban felébresztheti a tanulási kedvet, a kitűzött célok eléréséhez szilárd elhatározást és aktív tevékenységet vált ki a tanulókban. Motiváció nélkül nem létezik tanulás. Aki a szükséges tudást el akarja sajátítani, annak a tanuláshoz megfelelő ösztönzőkkel kell rendelkeznie. Ugyanakkor a tanulási tevékenység során a tanulási motiváció is alakul, változik. A motiválás cél, mint a személyiségfejlesztés programja (mindig magasabb szintű motivációk kialakítása) s eszköz, mint a megfelelő hatékonyságú tanulás nélkülözhetetlen segítője. A tanulókat nem az egyes tanítási órákon, esetlegesen, izoláltan beiktatott mozzanatokkal, hanem a tanítás megfelelő minőségével kell motiválni. Az oktatás megfelelő minőségét garantáló kritériumok:

Az eredményes tanuláshoz szükséges pszich.-i, ped.-i, előfeltételek biztosítása (érdeklődés, kíváncsiság, figyelemfelkeltés); motivál/ás.

A tanulási célok tudatosítása, problémásítása;

előismeretek garantálása;

az oktatási folyamat motiváló modelljeinek ped.-i céloktól függő alkalmazása (egyéni munka, csoportmunka, páros munka, rétegmunka);

a differenciálásés individualizálás elvének fokozott érvényesítése; a tanulók tanulási tevékenységének tudatos formálása;

a tanár-tanulói interakcióban a bizalom légköre;

a hatékony konfliktuskezelés, empátia;

Differenciált, individuális, kritériumokra orientált teljesítményértékelés (kritériumorientált értékelés).

A motiválást a tanulás megkezdésétől minden egyes további tanulási mozzanatnál egyénre szabottan újból és újból alkalmazni kell.

Réthy Endréné

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is