Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Mozgóposta... ----

Magyar Magyar Német Német
Mozgóposta... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Mozgóposta

megfelelően berendezett járművekben működő közvetítő postahivatal, melynek feladata az állomásonkint átvett levelezést, hilap- és egyéb postaanyagot menetközben szétosztani, feldolgozni és azon állomáson leadni, ahova szól vagy ahonnan leggyorsabban jut rendeltetési helyére. Ez a nemzetközi postaszolgálat, melyet a vasuti korszaknak köszönhetünk (első M. Belgiumban 1835., hazánkban 1862.), főleg két nagy előnnyel jár; 1. a levelezés továbbításának jelentékeny gyorsításával, mert megtakaríttatik a stabil postahivataloknál való feldolgozás ideje, és mert a M.-nál az indulás pillanatáig lehet feladni, és 2. a postaszolgálat lényeges egyszerűsítésével, mert nem kell a stabil postahivatalok közt annyi összeköttetést föntartani, mivel a M. az egész vidéknek közös közvetítője. A közlekedési utak természete szerint jelenleg megkülönböztetünk vasúti, hajó- és közúti M.-kat. Az elsők a legjelentékenyebbek és modhatni ütő erei az egész világ postaforgalmának. Rendesen csak egy megfelelően épített és berendezett M.-vagonban dolgoznak, mely az illető vonatba besoroztatik, de nagyon erős vonalakon a külföldön külön M.-vonatok is közlekednek. Angliában és Amerikában egyes gyorsvonatok M.-kocsijai el vannak látva olyan emeltyüszerkezettel (catcher), amellyel még olyan állomásokon is képesek a postazsákot leadni és átvenni, ahol a vonat meg sem áll. Nálunk a vasúti M.-szolgálat nagyon jelentékeny. Naponta 340 vonaton közlekedik mozgó- (kalauz-) posta; ezek 17 000 km.-nyi vonalon évenkint több mint 20 millió üzleti km. utat tesznek. Legjelentékenyebb a budapest-bécsi út, ahol naponta 12 M. közlekedik; az éjjeliek 8-8 munkaerővel. A hajó-M.-szolgálat kevésbbé jelentékeny. A közúti M.-szolgálat sincs még kellően kifejlődve, és ez idő szerint csak a tábori postaszolgálatban és a nagy városok helyi postaszolgálatában tudott némi érvényre jutni. Ez utóbbi téren különösen nevezetes a berlini utcai M., mely óránkint 11 sugárvonalban bejárja az egész várost és az amerikai városok villamos- vagy kábelvasúti M.-i. Budapesten is tervezik a városi M. berendezését.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is