Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Műelemzésoktatás Művészeti alkotások elemzése. Számtalan lehetősége és nagyszámú módszere van. A műelemzés célja ugyan mindig a mű vizsgálata, ez azonban az alkotó?mű?befogadó kapcsolatrendszer, valamint a valóság?művészet és a tört.?jelen viszonylatok figyelembevételével történik (alkotás, befogadás, kontextus). Ily módon a műelemzésnek számos nem művészeti v. nem kifejezetten művészeti, ill. társművészeti szempontja lehet (nyelvészet, filozófia, esztétika, szociológia, pszich., tört., műv.-tört. stb.). Az egyes elemzési irányzatokban, ill. konkrét elemzési célokban az alkotó?mű?befogadó hármasság más és más tagjára tevődhet a nagyobb hangsúly. Így pl. az irodalmi alkotások esetében beszélhetünk szerző-, mű- és befogadóközp.-ú műelemzésről. A pozitivista isk.-k inkább szerzőközp.-ú ak voltak, a strukturalista irányzatok műközp.-ú ak, a befogadásesztétikai-hermeneutikai irányok pedig befogadóközp.-ú ak. A műelemzés i technikák lehetnek részlegesek és teljességre törekvőek (strukturálisak), ill. kvalitatívak és kvantitatívak (minőségi és mennyiségi szempontúak). A műelemzésnek többféle célja lehet. ? Minden befogadás egyfajta műelemzés is, a megértés elemi szintje sem nélkülözi a műelemzés bizonyos vonásait. A műelemzés célja lehet műélvező befogadás és tud. értelmezés. A kettő kombinációjaként írhatjuk le a részben ped.-i célú isk.-i műelemzéseket. Miként a műelemzés módszere, a célja is lehet művészettört.-i, filozófiai, esztétikai, szociológiai, pszich.-i stb. Az irányultságban szerepet játszik az is, hogy az elemző módszer mögött milyen filozófiai-eszmetört.-i isk. áll (pozitivizmus, szellemtört., hermeneutika, marxizmus stb.). A műelemzés ált. célja a mű leírása, értelmezése és értékelése, de egyes törekvések kiemelhetik csak az egyik v. másik szintet (műértelmezés) . A mű teljesebb körű megértésének előfeltétele a leírás, viszont első befogadáskor ez a szint ragadható meg a legkevésbé. A befogadó első alkalommal rendszerint ált. ítéletet fogalmaz meg (értem ? nem értem, tetszik ? nem tetszik) ( esztétikai élmény). Csak az ismételt befogadás mélyíti el ezt az ítéletet, teszi lehetővé a részletes leírást, a teljesebb körű értelmezést és értékelést, amely feltehetően több ponton is módosítja az első megállapításokat. Minél sűrítettebb kifejezőeszközöket használ, minél inkább polifon jelentéskörű egy mű, annál inkább szükséges a műértő műelemzéshez a többszöri befogadás. Az isk.-i oktatás és az ismeretterjesztés céljait figyelembe véve az 1960-as évek óta nagyszámú műelemzéseket tartalmazó kötet jelent meg, elsősorban irodalmi alkotásokat mutatva be. Vasy Géza Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|