1. Kálmán, iró és hirlapiró, szül. Esztergomban 1866 jul 31.
Budapesten jogot végzett, majd több évet töltött külföldön: Párisban,
Londonbanés Amsterdamban, mint a Pesti Hirlap levelezője, Budapestre
visszatérvén, előbb a Hét, majd a Pesti Napló belső dolgozótársa volt, jelenleg
az Esztergom és Vidéke felelős szerkesztője. Első kötete: A hóvirágok, 1883.
jelent meg, a második: Hosszu estékre, két évvel későbben. 1886. adta ki A sziv
életéből címü munkáját, amelyet 1892. követte A szürkület c. novellakötete.
Dolgozik minden kiváló fővárosi szépirodalmi lapba mint novellista és
krónikairó.
2. M. Mihály, világhirü festőművész, szül. Munkácson 1844
okt. 10. Eleinte az asztalosmesterségre készült s már ekkor elárulta a benne
rejlő szép tehetséget az által, hogy ládáit nagyon csinos virágokkal tudta
díszíteni; később az asztalosból szobafestő lett s egyidejüleg az arcképfestés
terén is tett kisérleteket, melyek Szamossy J. figyelmét annyira magukra
vonták, hogy maga mellé vette s oktatást adott neki a rajz és festészet
elemeiben. Szamossy ajánlólevelével jött fel Pestre a képzőművészeti társulat
akkori igazgatójához, Harsányi Pálhoz, ki örömest buzgólkodott a fiatal
tehetségek érdekében s mutatóul valami vázlatot kért tőle. Munkácsy néhány nap
mulva elvitte hozzá első kisérletét: A hazatért s elbeszélő honvédet (1864),
mely után havonkint 10-15 forint segélyt kapott a tárulsattól. Egy ideig a
muzeum képcsarnokában dolgozgatott és pedig olyan sikerrel, hogy már első kész
képét a képzőművészeti társulat vásárolta meg 80 forintért kisorsolásra. Ettől
fogva gyorsan követték egymást újabb művei s a Kukorica-pattogtatás már a sajtó
figyelmét is magára vonta. Első képeinek árán utazott Bécsbe (1865); az ottani
művészeti akadémiát azonban már egy év mulva el kellett hagynia, mert minden
segélyezés hiján, nem tudta magát a császárvárosban fentartani. Pestre jött
tehát újra, hol arcképeket, címtáblákat festett olcsó pénzért, és rajzokat
készített az illusztrált lapok számára, de megfestette Petőfi búcsuját is a
szülői háztól. Pár évi szorgalmas dolgozás után annyi pénzt tudott
összekuporgatni, hogy elutazhatott Münchenbe. Itt már szerencsésebben járt,
amennyiben pártfogóra talált az ismert csataképfestő: Adam Ferenc személyében.
Münchenből vett részt a magyar oktatásügyi miniszter által hirdetett
pályázatban és pedig oly nagy szerencsével, hogy genreképeivel a nagydíjat
egymás után elnyerte s ekkép további kiképeztetése céljából Düsseldorfba
utazhatott. Előbb itt tájképeket festett (Aratáskor, Viharos tájkép), majd
tanárai Knaus és Vautier arra bátorították, hogy genreképek festésére fordítsa
nem közönséges tehetségét. Igy keletkezett Düsseldorfban tartózkodásának első
idejében az Ébredező suszterinas, majd később (1869) a Siralomház, melyet
féligkészen vásárolt meg egy amerikai műbarát, s mely az 1870-iki párisi világkiállítás
első jutalmát nyerte el, festőjét egyszerre a hirneves művészek sorába emelve.
A Siralomház érdekfeszítő tárgyával, az alakok bevégzett egyénítésével, főleg
pedig a tárgynak annyira megfelelő sötét, búskomor szinezetével oly nagy
tetszést keltett, hogy M. legközelebbi képés: a Tépéscsinálókat (1871) már
megrendelésre, magas díjazás mellett, készítette. A genre iránt nagy
fogékonyságot tanusító németek fölismerték benne a rendkivüli tehetséget és
Weimarba tanárnak hivták meg, ő azonban nem fogadta el ezt az állást, hanem
1872. Párisba költözött, hol nevének ekkor már a Siralomház után jó hangzása
volt. A francia fővárosban először kisebb képeket festett (A konyhapolitikusok,
A köpülő nő, Az iszákos szabó), aztán megfestette az Éjjeli csavargókat (1873),
melyen még mindig gyermek- és ifjukori emlékeinek szomoru hatása érezhető ugy a
tárgyban, mint a kolritban. Szinei a Zálogházban 1874) c. képén kezdenek
derülni; az Újoncokkal és a Falu hősével (1877) pedig már vidámabb hangulatokra
törekedik. A csöndes családi boldogság idillje szól hozzánk a Műtermeben c.
szindús képről (1876), mely a művészt és nejét tünteti föl, amint éppen egy
készülő kép felől tanácskoznak. A párisi élet jeleneteit festi szinesen, széles
ecsetkezeléssel, nem egyszer az impresszionisták modorában az Ujszülött (1881),
Az atya névnapja, A dajka, A két család (1881) c. kisebb képeken. A mester
leginkább Miltonján (1877) tér el régi irányától, melyen a szellem működését
megragadó módon tükrözteti vissza a költő és politikai szabadsághős
ábrázolásában. E nagyszabásu bölcsészeti képtől csak egy lépés kellett a
vallásos festészethez s ezt a lépést a Krisztus Pilátus előtt c. képével tette
meg (1882). Komoly műbirák hirdetik, hogy ehhez hasonló nagyszabásu kompoziciót
az utolsó nagymester, Rembrandt halála óta nem mutatott föl a műtörténelem. A
festmény azt a jelenetet ábrázolja, midőn Krisztust a római helytartó elé
állítják s a zsidók főemberei páratlan fanatizmussal követelik halálra
itéltetését. M. műve vallásos és történeti festmény egyszerre, amennyiben
nemcsak a szenvedő Krisztust állítja elénk, hanem a hiterős vértanut is. A kép
Amerikába került egy műbaráthoz, ki azt európai diadalmas körútja után 120 000
dollárért vásárolta meg. E körút alatt jött el a nagyszabásu festmény hozzánk
is, amidőn a jelenlevő mestert a magyar fővárosban nagyszerü fogadtatásban
részesítették. Második vallásos tárgyu festménye: Krisztus a kálvárián,
folytatása és kiegészítése a Krisztus Pilátus előtt c. képnek, és a nagy
történeti dráma utolsó fölvonását tünteti elénk, azt a megrendító hatást
ábrázolva, melyet Krisztus haldoklása tesz a tömegre. A dráma alakjainak
jellemzése ezen a képen egészen realisztikus. M., mióta Miltonjával új irányba
terelte festőművészetét, folyvást nagyob súlyt fektet a szinezés fontos
kérdésére. A feketébe olvadó tonusok használásával egészen fölhagyott s a
koloristák közt foglalt poziciót olyan gyorsasággal, mely a művészet
történetében ritkítja párját. Mozart utolsó percei (1886), melyet 50 000
dollárért váltott magához egy északamerikai műbarát, épp oly koloristának
mutatja őt, mint a Pillanatnyi fölhevülés (1888), melyen a gyors föllobbanást
követő mély megbánást mesteri jellemzéssel tükrözteti vissza az ellenfele
holtteste felett álló lovag arcán és magatartásán. De kiválóan nagy
koloristának mutatják tájképei is, melyek franciaországi falusi birtokából
mutatnak érdekes részleteket, legtöbbször a lemenő naptól megvilágított
fasorokat. M. ecsetjét az utóbbi esztendők alatt egy pár kisebb kompozición és
arcképen (Haynald Lajos, Liszt Ferenc) kivül leginkább két nagyméretü festmény;
a bécsi császári muzeum mennyezet-képe s a budapesti új országház számára
megrendelt Honfoglalás vette igénybe. A bécsi mennyezet-képen az olasz
renaissance kiváló alakjait csoportosította a berendezés olyan bravourjával,
minővel csakis az ábrázolt korszak nagy mesterei dicsekedhettek; a
Honfoglaláson pedig azt a magasztos jelenetet örökítette meg, melyben Árpád, a
honalapító, az általa meghódított népek küldöttségeit fogadja, körülvéve
vezéreinek és hiveinek tarka csoportjától. Mind a két festmény a nagyobb méretü
kompoziciók közé tartozik s kidolgozásuk éveket vett igénybe, nem is számítva a
sok utánjárást követelő előtanulmányokat. M. közel egy negyedszázadot töltött a
francia fővárosban, nagyszabásu műveivel elismerést s dicsőséget szerezve a
magyar névnek. Fejedelmi fényűzéssel berendezett palotáját a születés és
szellem aisztokratái látogatták, sőt megfordultak abban igen sokszor koronás
fők is, hogy elismerésükkel adózzanak a mester fényes tehetségének. M. a
francia fővárosból gyakran ellátogatott Budapestre; fiatal magyar művészeknek
éveken át adott olyan ösztöndíjakat, melyekkel magukat az élet anyagi
gondjaitól mentesen képezhették, s nem volt olyan fiatal tehetség, akit
tanáccsal, gyakran pénzzel is ne segélyezett volna, ha hozzá fordult. Szóval a
távolban is magyar maradt testben, lélekben. Ez a körülmény indította Wlassics
Gyula közoktatásügyi minisztert arra, hogy M. hazatelepítését szóba hozza. A
mester hálás szivvel fogadta a miniszter ajánlatát s mint a szépművészetek
főfelügyelője telepszik meg Budapesten, melynek művészeti viszonyaira bizonyára
üdvös befolyást fog gyakorolni az ő jelenléte. Legújabb képe, az Ecce homo, már
a hazatérő mester alkotása gyanánt szerepel az 1896. millennáris kiállításon.
M. képei közül két ifjukori kisérlet, Zivatar a pusztán s Petőfi búcsuja a
szülői háztól látható a nemzeti muzeum képtárában; későbbi alkotásai közül
ugyancsak itten az Ujoncozást találjuk. Honfoglalása az új országház nagytermét
díszíti (a kép vázlatát Szeged vásárolta meg 25 000 frtért). Haynald Lajos
arcképét a m. tud. akadémia őrizi. Magánosoknál Budapesten leginkább vázlatok s
tanulmányok találhatók tőle: Almássy Tasziló grófnál az Ébredező suszterinas s
a Siralomház vázlata, Andrássy Gyula grófnál a Szárazmalom, Harkányi Frigyes
bárónál Milton vázlata, Szana Tamásnál a művész arcképe, Odry Lehelnél egy öreg
ember tanulmányfeje, Beöthy Zsoltnál egyik vallásos festményének első
gondolata. M. a királytól a magyar nemességet s a Litteris et artibus
kitüntetését kapta.
Forrás: Pallas Nagylexikon