Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Munkaelv (a... ----

Magyar Magyar Német Német
Munkaelv (a... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Munkaelv (a nevelésben)

A nev.-okt. azon követelménye, hogy a tanulók életkoruknak megfelelően végezzenek munkára előkészítő tevékenységet. Az ált. képzésben a tanulók elsősorban a készségfejlesztő tantárgyak tanulása, valamint a technika tantárgy keretei között sajátítanak el munkaműveleteket. A tanulók tevékenységi vágya, technikai érdeklődése olyan motivációs bázis, melyre építve a közösségben végzett munkatevékenység fejleszti erkölcsi tulajdonságaikat (munkához való viszony, a kölcsönös segítés, önértékelés, kitartás, nehézségek leküzdése, gazdaságos munkavégzés). Az emberi munka teremti meg az élethez szükséges javakat, az ember munkája során ismerte meg a természet tv.-eit, azokat alkalmazza a munka produktívabbá tétele érdekében, eljuttatja őket a sikerélményhez és a jól végzett munka örömélményéhez. A tanulói munka az aktivitás sajátos területe, amelyben olyan fontos képességek is fejlődnek, mint a reproduktív képzelet, kombinatív képesség, konstruáló gondolkodás. A munkaelv jelentékenyen hozzájárul a testi nev. feladatainak megvalósításához (izom- és idegkoordináció, érzékszervek fejlesztése, mozgásrendszerek tökéletesítése), valamint az esztétikai nev. feladatainak teljesítéséhez (arányok, forma és célszerűség összefüggése). Szélesebb értelmezésben a munkaelv a szellemi és fizikai munkára egyaránt vonatkozik. Az alkotó tanulói munka tágabban a rajz, fogalmazás stb. területeket is felöleli. A munkaelvnek az alkalmazása kapcsolódik a munkára neveléshez. Ezek a fogalmak a gyakorlatban sokszor összecserélődnek, ami zavarja a nev.-i cél- és eszközrendszer maradéktalan megvalósítását. A tanulók munkatevékenysége az életre előkészítést, továbbá a pályaválasztást is segíti. A munkaelv Morus Tamástól kezdve szintén kísérője a nev. tört.-ének. T. Campanella, J. Bellers, J. Locke, J.-J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, J. A. Comenius, G. Kerschensteiner, W. A. Lay, Ch. Fourier, J. Dewey, Saint-Simon de Rouvroy, R. Owen, M.-J. A. de Condercet, L.-M. Lepelletier, továbbá a reformpedagógia hívei E. Clapar?de, A. Ferri?re, Nagy László és még sokan mások különböző indítékokból és koncepció alapján képviselik a munkaelvet. Napjainkban a tud. és technikai fejlődés újabb távlatokat nyit ezen elv érvényesítése előtt.

Benedek András

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is