e néven azokat az utakat foglaljuk össze, amelyek nem az egy
járás vagy kerékcsapás által feltört nyers földön mutatkozó kezdetleges
útirányt jelölik meg, hanem amelyek a többrendbeli közlekedés minden igényének
lehető figyelembe vételével s tekintettel a talaj minőségére, ennek lejtszini
és vízelvezetési viszonyaira, a mindenkori műszaki tudomány szabályainak
megfelelően terveztettek és lettek megépítve. A régi népek közül a persák és
asszirok az ő utaiknál még csak arra voltak figyelemmel, hogy azokat a rajtuk
megálló viz el ne rongálja s ennélfogva kissé nyergelten s jobbra-balra
szivárgó árkokkal ellátva állították elő. Az etruszkok voltak az elsők, akik
legelőször építettek igazi M.-at, mert a régi görögök utait amelyeket ők nagy
kövekkel ugyan kiraktak, de egyéb tekintetben azokat a közlekedés szempontjából
ki nem képezték, még valódi M.-nak mondani nem lehet. Az etruszkok jól
ledöngölt vastag kavicságyra fektették erősen összerótt több oldalu lapos vagy
útburkolóköveiket s az ekként elkészített nyergelt kocsiút mindkét oldalát
széles lapos kövekkel szegélyezték, amely szegélyezés egyrészt a gyalogjárók
számára szolgált, másrészt pedig a középső úttestnek biztos támasztékait
képezte. A régi rómaiak nagy műutai a következő alkatrészekből állottak: 1. a
kiásott útágyban egy vagy két sor mészhabarccsal megerősített lapos kő
(stationer) alapzat rakatott le; 2. erre jött ismét mészhabarcsba rakott durva
terméskőréteg (rudus); 3. Erre az elsőrendű hadi utaknál egy zúzott kőből és
mészből álló betonszerű réteg (nucleus); 4. végre az utat borító kövezet
(summum dorsum), amelyet erősen lesujkoltak. A római út elosztása és mérete a
következő volt: a) középen a kocsiút mintegy 5,25 m. szélességben; b) ettől
jobbra-balra voltak a gyalogjárók, mindegyik mintegy 2,5 m. széles (margines);
c) a gyalogjárókat a kocsiúttól két oldalt falak választották el, melyek az
útból mintegy 40 cm.-re emelkedtek ki és mintegy 50 cm. vastagsággal birtak és
arra szolgáltak, hogy a gyalogjárókat védjék s utóbbiak által pihenőhelyként is
használtassanak. A rómaiaknak tisztán hadi célokat szolgáló utain más volt a
beosztás, mert ezeknél a légiók számára a középen volt 4-7 m. széles út s
ennek, szélein voltak berendezve a polgári közlekedésre szolgáló útvonalak.
Augusztus császár idejében a római birodalomban már 28 elsőrendü műút volt. A
középkorban Nagy Károk építtetett néhány utat s a római utakat is
helyreállította, utódai azonban a fenttartást elhanyagolták s az egész
középkor, sőt még az újkor is a XVII. sz. közepéig egyáltalában nem kedvezett
az utaknak. A XVII. sz. óta különösen Franciaországban kezdtek a M.-ra gondot
fordítani, azonban a Franciaországban épült u. n. királyi utak egészen 1775-ig,
amikor Trésaguet (l. Makadam) új építési rendszerét alkalmazni kezdte, felette
szomoru állapotban voltak. A királyi utak rendszerint 72-74 láb szélességgel
lettek kihasítva, azonban csak ezeknek közepe, mintegy 12-16 láb szélességben volt
még ahogy kikövezve. Max Adam óta az utak tekintetében gyökeres fordulat állott
be és az államkormányok mindent elkövetnek arra, hogy ugy a hadászati, mint a
közforgalmi érdekek megóvhatása végett az utakat minél tökéletesebbekké tegyék.
A M. legismertebb fajai: a) zúzott kő- (l. Makadam) utak, alapzattal vagy
anélkül; b) kőutak és pedig terméskővel, kockákkal, ez utóbbiak vagy egyenes
sorokban, vagy ahlgerinc-formában vagy egyenesben, váltakozó keresztkötésekkel:
c) aszfaltutak (öntött vagy pörkölt aszfaltból, vagy aszfalt-makadamból); d)
faburkolatok stb. A M.-hoz felhasznált anyagok a különböző országokban
található nyers anyaghoz és az utak rendeltetéséhez képest különbözők s
vidékenként is változnak. A zúzott kőhöz kemény mészkő, meszes homokkő, bazalt,
gránit, szienit, trachit, porfir stb. használtatik, a kockákhoz gránit,
közönséges és quarcos trachit, keramit és kongó tégla.
Forrás: Pallas Nagylexikon