Művészeti akadémia
a felsőbb művészeti iskolák általánosan dívó elnevezése.
Ilyenféle intézménynek legelső nyomát a régi Görögországban Szikionban
találjuk, ahol Pamphilos festő a peloponnezusi háboru után tanítványait
tizenkét éven át tanította és ezért egy talentum fizetést kivánt, mely összeget
Apelles és Melanthios is megfizette neki; a művészeti oktatásban a fő súlyt a
matematikára és a geometriára fektette, amely tudományok nélkül a művészetben
való tökéletességet lehetetlennek tartotta (Plin. Hist. Naturalis, XXXV., 76).
Egyébként az ókorban a görögöknél a fiu rendesen az atyja mesterségét követte;
igy volt a művészetben is, s iskoláig a műhely szolgált, ahol a fiu atyjának és
mesterének munkájában részt vett és ekként sajátította el a művészetet.
Lassankint e patriárkális szokás megváltozott és a mesterek idegen ifjakat is
felvettek műhelyükbe. A fiuk és a nem családbeli tanítványok a mestertől
elsajátított művészetükkel egyaránt megőrizték mesterük emlékét és művészetlét
még a római korban is, ami meggyőző jele annak, hogy a családi kegyelettel
kapcsolatban és abból kifolyólag mily sújt fektettek a művészeti iskola
leszármazására. Pausanias a Kr. u. II. sz.-ban irja: «Ezt a szobrot Pantias
készíté, aki a szikioni Aristokles művészetét kézről kézre hetedik nemzedékben
örökölte» (IV., 3., 11.). A középkorban, amikor a művészet inkább technikai
járatosságból állott, eleinte a kolostori műhelyek voltak a művészet iskolái; a
XII. század végétől kezdve céhekben szervezkedett világiak gyakorolták a
művészetet, a céhek szabályai szerint hozzájuk szegődött ifjak műhelyeikben
sajátították el a művészet elemeit. A XIV. században Firenzében a festők a
sebészek és az orvosok céhébe tartoztak és Cennino (Il libro dell" arte o
trattato della pittura) szerint Taddeo Gaddi festő 24 évig volt Giotto
tanítványa, Cennino pedig az utóbbi fiának Angelo Gaddinak műhelyében 12 évig
tanult. A szó mai értelmében vett művészeti iskolához legközelebb áll
Squarcione festő műhelye, mely megvető alapját a padovai iskolának. Squarcione
az ókori szobrászat emlékeinek szép gyüjteményével birt, s ez emlékek
tanulmányozására fektette a fő súlyt, ami által nagy hatást gyakorolt a XV.
sz.-beli olaszországi festészet fejlődésére. Lionardo da Vinci 1496. Milanóban
M.-t alapított, amelynek mivoltát azonban nem ismerjük pontosabban; úgy
látszik, hogy abban a mester hajlamaival összhangban a tudományos oktatás vitte
a fő szerepet. Rómában XII. Gergely pápasága (1572-1585) alatt keletkezett az
Accadeimia di S. Luca. Az iskolaszerüen szervezett művészeti oktatás
tulajdonképeni alapítója Lodovico Caracci, aki egyszersmind megvető alapját a
bolognai festészeti iránynak. Ez időtől fogva a műhelybeli oktatás mindinkább
háttérbe szorul. A párisi M.-t (École de beaux-arts) XIV. Lajos király
kiskorúsága alatt Mazarin bibornok alapítá 1648. Németországban első volt a
nürnbergi akadémiai 1692. Sandrart alapított. A bécsi akadémia 1692., a berlini
1699., a drezdai 1705. keletkezett. Utóbb következtek: a lipcsei (1764), a
düsseldorfi (1767), a casseli (1777), a prágai (1796), a müncheni (1770), a
königsbergi (1843), a Weimari (1858), a stuttgarti (1867). Európa többi
országaiban, Angol-, Olasz-, Spanyol- és Oroszországban is meghonosodott a
művészeti oktatásban az akadémiai rendszer. Magyarországon a M. hiányát
többé-kevésbé pótolják az országos mintarajziskola és mesteriskolák. A
felsorolt intézetekben a művészeti oktatás a tudományos képzésen alapul, amihez
utóbb a technikai ügyesség elsajátítása járul, s befejezik a műhelyi
tanulmányok.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|