Legyen Ön is szerkesztőnk!
Küldjön be címszót!

Pályázatok

Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Művészettör... ----

Magyar Magyar Német Német
Művészettör... ----

Címszavak véletlenül



Legújabb kommentek



Címszó:
Tartalom:

Művészettörténet tanítása

A művészeti stílusok, korszakok bemutatásával, műalkotások befogadásával, értelmezésével foglalkozó esztétikai nevelési terület. Ugyanúgy mint a XX. sz. folyamán kialakuló művészettört. tud., kezdetben a műv.-tört.-hez kötődően jelent meg az oktatásban, majd a rajztanítás hoz kapcsolódóan (műalkotások ismertetése). ? A műpártoló amatőr, a ?dilettante? képzésében már a XVII. sz.-ban megjelent, a műalkotásokat üvegfestményeken v. gipszmásolatokon mutatták be. 1895 és az 1920-as évek között az amerikai Louis Prang kezdeményezte Képtanulmányi Mozgalom színes nyomatokat használt az összehasonlító stíluselemzésen alapuló, kronologikus művészettörténet tanításának első programjaiban. Az 1900-as évektől a műalkotások elemzése része a m. népisk.-i és a polg. isk.-i tananyagnak, ahol a műveket az erények és a bűnök, az antik mítoszok és a Biblia jeleneteinek illusztrációiként mutatták be. A gimn.-ban a művészettört.-i korszakok adatgazdag leírása szerepelt a tananyagban. A ?remekmű mint tanmese? szemlélet ellen az 1920-as években több jelentős művészettörténész, köztük Fülep Lajos, Rabinovszky Máriusz és Lyka Károly is felemelte a szavát; a műfajok, a technikák, a művészeti isk.-k, az alkotások funkciója és társ.-i hatása szerepelt javasolt tananyagukban. A II. vh. utáni, a szoc. realizmus esztétikai elveit (kényszerűségből) követő rajzped. megtiltotta a századelő ?izmusainak? és a későbbi non-figuratív tendenciáknak a szerepeltetését, az egyházi témákat feldolgozó műveket pedig ritkán, ikonográfiai és tartalmi jegyeikre tekintet nélkül, képnyelvi jellemzőik bemutatásával lehetett csak szerepeltetni ( ábrázolási konvenciók). Az 1960-as évektől Balogh Jenő és Xantus Gyula, a Képzőművészeti Főisk. tanárai a művészettörténet tanításának új modelljét teremtették meg: a műveket vizuális problémák mesteri megoldásaként mutatták be (művészeti felsőoktatás). Ez a megközelítési mód tükröződött az 1978-as ttv.-ben is ( képzőművészeti nevelés) . A kortárs művészet és a XX. sz.-i művészeti irányzatok Beke László (1979) tkv.-ében szerepeltek először a szaktud.-t kielégítő feldolgozásban. Az 1970-es évek végétől mind az ált. isk.-ban, mind a gimn.-ban megjelent a rajz és műalkotások elemzése című tantárgy, de a művészettört.-i jelleg csak a gimn.-okban érvényesült. Az 1995-ös Nemzeti alaptanterv szerint a művészettörténet tanítása bekerült a művészetek műv.-i területbe, ahol a vizuális nevelés körben önálló tantárgyként v. más tantárgyakkal együtt része lehet az isk.-k által készített helyi tanterv eknek. Az 1980-as évektől már számos vizuális nev.-i program készült, amelyek a műalkotások elemzését, ill. a művészettörténet tanítását komplex, integratív szemlélet alapján kezelték (vizuális nevelés műhelyei).

Kárpáti Andrea

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Szóljon hozzá!


Neve: (megjelenik)

E-mail címe: (nem jelenik meg)

Üzenete:



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is