egyrészt a Németország területé érvényes, másrészt a német
nemnzeti jogforrásokból származó jog. A két fogalom nem azonos, aminek oka az,
hogy a Németországban érvényes jog nem kizárólag nemzeti eredetü, s a hazai
jogforrások mellett idegen recipiált jogok érvényesek. Sőt a jogfejlődés oly
irányt vett, hogy főleg a magánjog terén az idegen jog Németország közönséges
jogává vált, s mellette csak azok az jogintézmények tartották meg érvényöket,
amelyek a német nemzeti jelleggel s a német népélettel legszorosabb
összefüggésüknél fogva a német jogfelfogás legsajátosabb kifejezését képezték.
A birodalmi törvényhozás azonban leginkább a közjog, a perjog s a büntetőjog
terén volt tevékeny. Az idegen jog a római jog, a kánoni jog s a longobard
hűbérjog, az u. n. Libri Feodorum. A Németországban érvényes római jogot -
ellentétben a riszta római joggal, miként az a római birodalomban hatályban
volt, vagyis az u. n. Institutiókkal - pandektajognak nevezik, amely tehát a
német törvényhozás, szokás studomány által módosított s a német birodalomban
tényleg hatályban levő római jogot jelenti. Az idegen jognak hatálya nem
törvényhozási tényen, hanem szokás útján végbement u. n. recepción alapszik. A
XII. s köv- sz-okban Bolognában kiképzett német jogtudósok ugyanis hazájukba
visszatérve, itt a római jogot a gyakorlatban kezdették alkalmazni, mit a római
jognak benső tökélye mellett nagyban előmozdított az, hogy a német-római
birodalmat az ó-római birodalom folytatásának szerették tekintetni.
Azokban az országokban, hol az eddig említett jogok
hatályosak, vagyis az u. n. közönséges jog országaiban (Länder des gemeinen
Rechts), a különféle jogforrások ily sorrendben érvényesülnek: 1. az élő
szokásos jog; 2. a birodalmi törvények; 3. a kánoni jog, 4. a római jog. Ez
azonban nem ugy értendő, mintha a római jog alkalmazása csak kivételes volna,
ellenkezlőleg a római jog a szabály, aki a római jogra hivatkozik, az mint
mondani szokás «fundatum habet intentionem», s a római jog ak tétele csak
annyiban nem érvényes, amennyiben annak az élő szokásjog, birodalmi törvény v.
a kánoni jog ellent mond. A nemzeti szellemb ébredésével a római jognak
ellenesei támadtak, kik a hazai eredetü jogforrásoknak az eredetében mégis csak
idegen jog által félreszorítását tűrni nem akarták, s a német eredetü jognak
diadalra jutásán fáradoztak. Igy támadt a romantisták és a germanisták két
ellentétes tábora. A germanisták törekvései számos államban a magánjognak
kodifikációjára vezettek. A kodifikáció a római jogot formaszerü érvényétől
megfosztotta, de az eddigi kodifikációk legalább a római jognak elveit
nélkülözni nem birták. A történelmi fejlődés záróköve az egységes német
birodalmi polgári törvénykönyv lesz, amelynek javaslata több mint 20 évi
fáradalmas munkának eredménye; legújabban a törvényhozó testület elé
terjesztett, miután a jognak egyéb területein a jogegység megvalósítása már
nagyrészt sikerült. Kiemelendők különösen az 1848-iki váltótörvény, az 1861-iki
kereskedelmi törvénykönyv; a német büntető törvénykönyv (1872), a német büntető
és polgári perrendtartás, csődeljárás (1877) stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon