Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Németország... ----

Magyar Magyar Német Német
Németország... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Németország vasútjai

A német technikusoknak, kik már e század elején több vasút építését tervezték, csak 1835. sikerült Nürnberg és Fürth között egy 6 km. hosszu vasúti vonal megépítését kierőszakolni. De eleinte az egyes államok féltékenykedése miatt csatlakozás nélkül, mind csak apró vonalkákat építettek. Csak Poroszországnak amaz elhatározása (1843), hogy némi anyagi segélyben is részesítendi a társulatokat, élénkítette meg e téren a munkásságot. Ugy az államosítás, mint a magánvállalkozás elmélete követőkre talált, ugy hogy mig p. Szász- és Poroszország már elejétől kezdve az állami kezelés elvét igyekezett megvalósítani, Bajoroszág teljesen a magánvállakozás elveit követte; Braunschweig pedig 1870. a már államosított vasutakat is magánvállalkozóknak adta el. Az utolsó évtizedben azonban a szövetséges államok mindenikében az államosítás rendszerét követik, ugyannyira, hogy 1890 végével már 35,230 km. államvasút volt és további 103 km. állami kezelésben. A német vasutak növekedését a következőkben tüntetjük ki:

1840. volt

548 km.

1850. »

6,044 »

1860. » 

11,660 »

1870. »

19,694 »

1880. » 

33,707 »

1890. »

42,700 »

1893. » 

44,842 »

Ebből 11,550 km. alsóbb rendü vonal. A befektetett tőke volt 11,287 millió márka. Teljesítettek 24,688 millió tonnakilométer áruszállítást. Bevételük volt 1366 millió márka. Kiadás 777 millió márka. Üzleti hányaduk 56.9%.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is