Németország vasútjai
A német technikusoknak, kik már e század elején több vasút
építését tervezték, csak 1835. sikerült Nürnberg és Fürth között egy 6 km.
hosszu vasúti vonal megépítését kierőszakolni. De eleinte az egyes államok
féltékenykedése miatt csatlakozás nélkül, mind csak apró vonalkákat építettek.
Csak Poroszországnak amaz elhatározása (1843), hogy némi anyagi segélyben is
részesítendi a társulatokat, élénkítette meg e téren a munkásságot. Ugy az
államosítás, mint a magánvállalkozás elmélete követőkre talált, ugy hogy mig p.
Szász- és Poroszország már elejétől kezdve az állami kezelés elvét igyekezett
megvalósítani, Bajoroszág teljesen a magánvállakozás elveit követte;
Braunschweig pedig 1870. a már államosított vasutakat is magánvállalkozóknak
adta el. Az utolsó évtizedben azonban a szövetséges államok mindenikében az
államosítás rendszerét követik, ugyannyira, hogy 1890 végével már 35,230 km.
államvasút volt és további 103 km. állami kezelésben. A német vasutak
növekedését a következőkben tüntetjük ki:
1840. volt
|
548 km.
|
1850. »
|
6,044 »
|
1860. »
|
11,660 »
|
1870. »
|
19,694 »
|
1880. »
|
33,707 »
|
1890. »
|
42,700 »
|
1893. »
|
44,842 »
|
Ebből 11,550 km. alsóbb rendü vonal. A befektetett tőke volt
11,287 millió márka. Teljesítettek 24,688 millió tonnakilométer áruszállítást.
Bevételük volt 1366 millió márka. Kiadás 777 millió márka. Üzleti hányaduk
56.9%.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|