Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Nemi szerep... ----

Magyar Magyar Német Német
Nemi szerep... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Nemi szerep

Az emberek nemén alapuló tulajdonságokra és viselkedésekre vonatkozó, a társ. részéről érvényesülő elvárások, amelyek érintik az attitűdöket, a munkamegosztást és a szociális interakciókat. A különböző kultúrák egymástól különbözően határozhatják meg a társ.-ilag helyes viselkedésformákat, szerepeket és személyiségjellemzőket. A nemi szerepek elsajátítása a szocializáció során történik, amikor a fiatalok megtanulják és átveszik a nemi szerepekre vonatkozó elvárásokat. A modern ipari társ.-akban hosszú tanulási folyamat előzi meg a nemi szerepnek megfelelő státus betöltését. (A nemi szerep és a tanulás kapcsolatának vizsgálata a pszich.-nak és a ped.-nak is kiterjedt kutatási területe.) A hagyományos kultúrákban gyakran beavatási szertartás jelenti a választóvonalat a felnőtté váláshoz és a nemi szerep betöltéséhez. Hogy az egyén mennyire követi a saját nemére előírt nemi szerepet, nemhez igazodásnak (sex-typing) nevezzük. Több elmélet született arra, hogy megmagyarázza, vajon az egy.-esnek talált nemi szerepek csupán kulturális előírások termékei vagy ez a fejlődés term.-es útja. A biológiai-evolúciós magyarázat szerint a női és a férfiszexualitás különbözőségéből, valamint a gyermekgondozással kapcsolatos eltérő elkötelezettségből fakadnak a hagyományos nemi szerepek és az eltérő munkamegosztás. A pszichoanalitikus elmélet szerint a pszichoszexuális fejlődés során először a fiú- és a lánygyermekek is az anyjukkal, tehát a női nemmel azonosulnak. Amikor képesek saját nemük megállapítására a nemi szervek alapján, a fiúgyermekek elfordulnak az anyjuktól, és az apjukkal azonosulnak, így a további fejlődés során az azonos nemű szülő viselkedését utánozzák. A szociális tanulás elmélete szerint a nemi szerepek elsajátításában a környezetnek van elsődleges szerepe, főleg a szülőknek, akik az egyes nemre jellemző viselkedéseket jutalmazással, ill. büntetéssel megerősítik, pl. ?Egy nagyfiú nem sír, ha megüti magát, katonadolog.? A gyerekek megfigyelik és utánozzák szüleik viselkedését, majd a nemüktől elvárt viselkedéseket erősíti meg a környezetük. A kognitív fejlődési elmélet is elismeri a megfigyeléses tanulás fontosságát, de azt hangsúlyozza, hogy a gyerek kognitív fejlődése szabja meg, hogy milyen viselkedéseket, játékokat tart megfelelőnek saját maga számára. A gyerekek többsége 3 éves korára tudja magáról, hogy milyen nemű, kialakul a nemi identitás a, és ennek megfelelően próbál viselkedni, tehát nem a környezete, hanem a saját nemi identitása készteti arra, hogy a nemének megfelelően viselkedjen, a vele azonos neműek viselkedését figyelje meg, utánozza. A nyugati társ.-ak által a nemi szerepekre felállított tradicionális elvárások változóban vannak. Hagyományosan a nő szerepe volt a házasságkötés után a gyermekgondozás és a háztartási teendők ellátása, míg a férfi kenyérkeresőként eltartotta a családot. Ma a gondozói munkában részt vesznek a férfiak is, a nők pedig a családon kívül is dolgoznak, így hozzájárulnak a család keresetéhez. A hagyományos nemi szerepek megváltozásában nagy szerepük volt a feminista mozgalmaknak, amelyek síkra szálltak a nők gazdasági és jogi egyenlőségéért.

Tóth Ildikó

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is