és nemzetiség. Mindkét fogalom népet jelent, de mindegyik a
népet más-más szempontból tekintve. Nemzetiség a nép fajbeli jelleme szerint,
melynek lényeges ismérve a nyelv. N. az államot alkotó, az államnak személyi és
alanyi tényezőjét, szubjektiv erejét képező nép. Nemzeitség a nép
természetrajzi, N. a nép politikai tekintetben. Ebből látható, hogy a N. több
nemzetiségből állhat, hogy a N. egységének egyáltalán nem feltétele a
nemzetiség egysége. Politikai tekintetben ez az egység igen kivánatos mozzant
ugyan, mert az egységes államérdek mellett kizárja külön faji érdekek
keletkezésének lehetőségét. A világtörténelem azonban az államokat a maga módja
szerint s nem az elmélet kivánalmai alapján alkotta és rendezte, ugy hogy a
menzetegység és a nemzetiségegység fogalmai egymást teljesen nem fedik.
Viszonylag kedvező helyzetben vannak azok az államok és politikai népek
(N.-ek), amelyekben a N.-et alkotó nemzetiségek egyikének fizikai v. pszichikai
v. mindkét szempontból tulsúlyánál fogva sikerült a vezérszerepet magához
ragadni, s az államra, állami intézményeire, politikai szervezetére reá sütni
kiváló, hatalmas egyéniségének bélyegét. Az ily államot nevezzük nemzeti
államnak, ellentéte a nemzetiségi állam, melyben a politikai N.-et alkotó
különböző nemzetiségek az anyagi és szellemi erőegyenlőség viszonyában állanak
egymáshoz. A nemzetiségi állam gyengéje az, hogy a külön faji érdekek tulsúlyra
vergődhetnek s a közös államérdeket veszélyeztető módon fejlődhetnek: de e
nélkül is az öntudatra ébredt faji érdekek oly koncessziókat igényelhetnek,
amelyek csak a közös érdek, az államegység érdekének csorbításával nyerhetnek
kielégítést; mig a nemzeti államban minden oly velleitások, amelyek a
vezérnemzetiségtől nyert államjelleg csorbítására v. elhalványulására
vezethetnének, jogilag és tényleg a priori kizárvák. Jogilag kizárvák pedig
azért, mert a nyelv önmagában még nem jogcím önálló államalkotásra, a
világtörténelem pedig a különböző nyelveket beszélő nemzetiségeket államilag
ugy összekeverte, hogy nyelvhatárok alapján, vagyis akként államokat alkotni
akarni, hogy a N.-egység s nemzetiségi egység azonos fogalmakká váljanak,
egyenes képtelenség, nem tekintve a történelmi jogot, a befejezett tényeket,
amelyeknek jogalkotó erejét kétségbe vonni nem lehet, amely abban áll, hogy a
történet által szentesített tényleges állapot jogállapottá lesz. Tényleg
kizárvák pedig a közös államérdeket veszélyezetethető velleitások azért, mert a
vezérnemzetiség elég erős és hatalmas arra, hogy azokat csirájukban elfojtsa.
Kitünik az elmondottakból az is, hogy az állás, melyet a politikai N. körén
belül az egyes nemzetiségek igényelhetnek, egészen más a nemzetiségi és egészen
más a nemzeti államban. Csak a nemzetiségi államban lehet szó külön állásról,
testületi jogokról, az egyes nemzetiségeknek mint ilyeneknek elismeréséről s
azoknak az államérdeknek természetesen alárendelt autonomiájáról és annál
inkább, minél nagyobb mérvben igaz lesz az, hogy a N. az egyes nemzetiségek
szövetkezésében áll. A nemzeti államban a nemzetiségek mint ilyenek önálló
elismerést nem igényelhetnek, mert itt nem a nemzetiségek szövetkezése alkotja
a N.-et, hanem N. a bár különböző nemzetiségekhez tartozó egyéneknek
összessége, amely összesség nem az egyes nemzetiségeknek mozaikszerü, hanem a
vezérnemzetiség egységes jellegével bir. Más szóval, a nemzetiségi államban a
politikai N. testén belül többé-kevésbbé egyenjogu nemzetiségek állanak szemben
egymással, mig a nemzeti államban csak különböző nemzetiségü állampolgárokról
lehet szó. Erős nemzeti állam: Magyarország. Az itt kifejtett elméleti
álláspont valamint természetesen nem jelenti a vezérnemzetiséghez nem tartozó
nemzetiségeknek elnyomását, hanem csak azt, hogy a nemzetiség, a nyelv az
egyéni, inidvidualis jogokhoz tartozik, s mint ilyen a jogállamban feltétlenül
tiszteletben tartandó, ugy másrészt nem zárja ki azt, hogy az egyes
nemzetiségek viszonyai nem kizárólag az egyéni jogok alapján rendeztessenek,
vagyis nemcsak az egyes nemzetiségekhez tartozó polgárok nemzetiségi jogai
tiszteletben tartassanak, hanem magok a nemzetiségek mint ilyenek bizonyos
jogokkal felruháztassanak. A viszony rendezése politikai kérdés. Vezéreszméje
csak egy lehet: az államérdek (salus reipublicae) határain belül a teljes
szabadság. L. még Nemzetiségi törvény.
Forrás: Pallas Nagylexikon