Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Nemzetiségi... ----

Magyar Magyar Német Német
Nemzetiségi... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Nemzetiségi pedagógus

oktatás

Nemzetiségi pedagógusképzés ben részesült, nemzetiségi végzettséggel rendelkező és/vagy nemzetiségi hovatartozású, nemzetiség ( etnikai csoport) nyelvét beszélő, nemzetiségi oktatási programokban foglalkoztatott ped.: óvónő, tanító, tanár. Képzésük Mo.-on nemzetiségenként különböző struktúrákban történik. Elterjedt gyakorlat, hogy anyaországbeli képzésben részesülnek, vagy anyaországbeli vendégtanárok, vendégóvónők, oktatók segítenek a képzésükben, mint a német vagy a horvát nemzetiség esetében. Jelenleg az óv.-k közel negyede külföldi (anyaországbeli) vendégóvónőt, az ált. isk.-k tíz százaléka vendégtanárt is alkalmaz. Jelenlétük a mo.-i nemzeti kisebbségi oktatásban részben a nyelvi-módszertani segítségnyújtást, részben a kisebbségi nyelven oktatni képes szaktanárhiány enyhítését szolgálja. A nemzetiségi pedagógus-ellátottság helyzete az óv.-k esetében jónak mondható: 67 százalékukban 11?15 gyerek jut egy óvónőre (az országos átlag 12). A nemzeti kisebbségi isk.-k ped.-ellátottságának mutatói valamivel kedvezőbbek az országos átlagnál: az isk.-k csaknem kétharmadában tíznél kevesebb tanuló jut egy ped.-ra (az országos arány 11). Az isk.-k közel 30 százaléka alkalmaz szakképzettség nélküli, ennél valamivel nagyobb arányban nemzetiségi végzettség nélküli ped.-okat. Felső tagozaton a szakképzettség nélküli ped.-okat is alkalmazó isk.-k aránya 20%, a nemzetiségi végzettség nélküli ped.-okat alkalmazóké 25%. A legnagyobb arányban. a német oktatásban dolgozik szakképzettség nélküli ped., mivel a német nemzetiségi pedagógus-képzés nem követte a német kisebbségi közokt. kiterjedése következtében megnövekedett igényeket. Nem csupán a nyelvtanárok hiányoznak, hanem a nyelven oktatni képes tanárok is. A kisebb létszámú nemzetiségek ? bolgárok, görögök, lengyelek, örmények, ruszinok, ukránok ? anyanyelvi oktatása és oktatóiknak-ped.-aiknak helyzete változatos, némelyikük anyaországbeli támogatással is működtetett ált. isk.-val rendelkezik, vagy tanfolyamszerűen oktatják a nyelvet. Sajátos a cigányság helyzete, ahol különösen erőteljes a nemzetiségi pedagógus-hiány. Mo.-on az 1960?1993 közötti időszakban nőtt a nemzeti kisebbségi oktatásban részt vevő ped.-ok száma, 636-ról 1181-re. Miközben az intézmények száma csak kismértékben nőtt, a tanulók száma 29 057-ről 48 712-re emelkedett (pl. a középisk.-kban tanuló diákok létszáma 1960 óta megduplázódott). Ez nemzetiségenként lebontva igen eltérő helyzetet takar: a német nemzetiségi oktatásban részt vevő tanulók száma megháromszorozódott, csökkent viszont a szerb, a horvát, a román, a szlovák, a szlovén oktatásban részt vevők száma.

Demeter Z. Mária

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is