Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Nemzetközi iskolaoktatás 1.célzottan nemzetközi nev.-t folytató középfokú oktatási intézmény (pl. Genf, Bécs, Trieszt, Vancouver nemzetközi iskolaja), elsősorban a nemzetileg és kulturálisan kevert tanulóifjúság számára. A nemzetközi nev. koncepciója intézményesült 1951-ben a Párizsban megalakult Nemzetközi Isk.-k Egyesületében (Association des Écoles Internationales), majd az UNESCO Asszociált Isk.-k Projekt-ben. A nemzetközi iskolákat szerv.-ek, alapítványok működtetik, de a nemzeti közokt. részeként is működhetnek. A nemzetközi iskolában szerzett bizonyítványok egyenértékűségét oktatási tv.-ek v. nemzetközi oktatási egyezmények szabályozzák (diplomák, fokozatok egyenértékűsége). Nemzetközi megállapodásokkal szabályozott keretben néhány nemzetközi iskolában az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen győztes m. diákok is tanulhatnak (pl. Trieszt). A nemzetközi iskola létrejötte vonta maga után a nemzetközi érettségi intézményesülését. 2.2. A II. vh. reakciójaként, majd az 1960-as évektől a fokozódó népességmozgás következményeképpen fogalmazódott meg a nemzetközi nev. koncepciója, amely az isk.-i tantárgyak sajátos nézőpontú kezelését állítja középpontjába. E nézőpont fejeződik ki a nemzetközi nev. céljában: világpolgárságra történő nev.; nemzetközi megértésre nev.; globális tanulmányok; békére nev. A nemzetközi iskola nevelő-oktató munkájának tengelyében az áll, hogy ? választás alapján ? az isk.-k diáksága az alábbi témák valamelyikében folytat kísérleti tevékenységet: világproblémák, az ENSZ szerepe ezek megoldásában; emberi jogok; más országok és kultúrák; az emberiség és környezete. Megfigyelhető az a tendencia, hogy míg a nemzetközi iskolák száma viszonylag csekély, a nemzeti tanügyek képzési tartalmai egyre több globális problémát integrálnak. Horváth Zsuzsanna Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|