tágabb értelemben az emberiségnek származás, faj, nyelv,
erkölcs s művletség szerint összetartozó része. Államjogi értelemben az
államterületen lakó s az államtagok összességét alkotó egyéneknek egysége.
Előbbi értelemben nép a. m. nemzetiség; utóbbi értelemben nép a. m. nemzet. A
történelmi fejlődés szerint az állam nem mindig egy a nemzetiség értelmében
vett népnek állama, és a nép mint nemzet több népből, nemzetiségből áll. A nép
az államnak alanyi ereje, eleme és tényezője, miként a terület annak tárgyi
ereje, eleme, tényezője. Terület nép nélkül, nép terület nélkül nem állam. Az
állam fogalma e két tényezőnek egybekapcsolt, együttes létezését tételezi fel.
Más értelemben népen a polgári társadalomnak többi rétegeit ellentétben az
arisztokráciával szokás érteni. Minden népben annak több rétegeit lehet
megkülönböztetni, amelyeknek benső alapja az életmód, erkölcsök, szokások,
politikai és társadalmi érdek azonossága. Az ókorban a szabadok és a nem
szabadok két nagy rétegét különböztethetjük meg, a közékorban a népnek rendek
szerint osztályozását, melyeknek helyébe az újkorban a rendi szervezet
eltörlésével a néposztályok léptek. A rendi osztályozás négy rendet ismert: a
papi, a nemesi, a polgári és a paraszt-rendet. Jellemző ismérve: az
elzárkozottság, a rendi érdeknek tulsúlya a közérdek fölött, a népegység
eszméjének el nem ismerése. Mihelyt azért a népek tudatára ébredtek annak, hogy
a haza közös érdeke a nép összes rétegeinek vállvetett közreműködését tételezi
fel, s az államéletben nem a magánjellegü ellentétes rendi érdekek, hanem a
haza közös érdeke lehet csak irányadó, a rendi szervezetnek eltünnie kellett.
Az újkori néposztályozás alapjául leginkább az egyes rétegeknek politikai
jellegét, az egyes olsztályoknak a nép- és államegészhez való viszonyát
fogadják el, s ebből a szempontból 4 osztályt szokás megkülönböztetni: az
uralkodó osztályt, az arisztokráciát, az u. n. harmadik és az u. n. negyedik
rendet. Az uralkodó osztály az, melynek kezében az álamvezénylet és kormányzat
összpontosul. Az arisztokráciának történelmi fejlődés szerint zöme a
főnemesség; a harmadik rendben a főnmességhez nem tartozó ingatlan vagyon, a
tőke, és a szellemi munka (tehát a nem arisztokrata földbirtokosok, a
tőketulajdonosok, gyárosok, kereskedők, nagyiparosok, hivatalnokok, lelkészek,
tanítók, orvosok, ügyvédek, gyógyszerészek, magasabb technikusok, tudósok,
irók, művészek) talál elhelyezést; mig a negyedik rend osztályosait az anyagi
munka szolgáltatja (kis polgár, paraszt, munkás). Az egyes osztályok elemeinek
szemügyre vétele kétségtelenné teszi, hogy a harmadik rend, jelentékeny anyagi
gazdaság mellett, a nép szellemi gazdagságának első és fő letéteményese, s ez
megmagyarázza kiváló a szerepet, melyet a harmadik rend az államügyek vezetésében
magának tényleg kivívott, de jogcímet is ad a harmadik rendnek arra, hogy az
államélet az ő szellemében vezettessék. S ez az állam helyesen felfogott
érdekeinek, a korszellem igényeinek annyival inkább felel meg, minthogy a
harmadik rend természetes letéteményese a korunkat mozgató nagy eszméknek,
amelyeknek szimbolikus szentháromságát: a szabadság, egyenlőség, tesvériség
jelszavakkal szokás jelezni. A nép súlypontját napjainkban a harmadik rendben
kell keresni. Az arisztokráciának mint a történelmi jogok képvisleőjének
fontosságát félreismerni természetesen nem lehet és nem szabad. Amily szükséges
a mozdonyon a dörzsfék, épp oly szükséges az államéletben a harmadik rend
mellett az arisztokrácia. Komoly rázkódtatásokra csak az vezethet, ha az arisztokrácia,
félreismerve magasztos hivatását, nem a történelmi jogoknak a változott
viszonyokhoz idomításában, hanem a már eltemetett halottaknak feltámasztásában
keresné feladatát, v. az elfogadott műkifejezésekkel élve, a józan s
nélkülözhetetlen konzervativizmus helyett a reakció terére lépne. Ámbár
bizonyos másrészt, hogy a szükséges és kivánatos összhang megzavarásában a
harmadik rend is válhatik bűnössé. A politikai bölcseség és tapintat különben
ezt a két osztályt annyira összehozta s egymáshoz szoktatta, hogy ellentétes
irányzatok csak kivételesen s csak átmenetileg fordulnak elő, a közérdeknek nem
csekély előnyére. Nem egészen ugy áll a dolog a negyedik renddel szemben, s nem
tagadhatni, hogy ennek a kérdésnek közmegelégedésre megodása még hátra van. Két
szempontnak szem előtt tartása a békés megoldást minden estre nagyban
előmozdítaná. Egy részről annak felismerése, hogy az államéletnek vezetése két
kelléket tételez fel, függetlenséget és szellemi képességet s hogy a negyedik
rend elemeinél és viszonyainál fogva e két kelléknek a szükséges mérvben
birokában alig lehet. Másrészről felismerése annak, hogy az életnek asztalához
az élőknek egyaránt van joguk, s hogy azért az élet sztalát egyik osztály sem
foglalhatja le a maga kizárólagos számára, ugy hogy a többieknek hely ne
jusson. A nép politikai osztályzatán kivül más osztályzatokat is ismernek,
amelyeknek alapja a műveltségben, a birtokban, a vagyon- és gazdászati
viszonyokban s a politikai pártirányzatokban van.
Forrás: Pallas Nagylexikon