Népmondák
A népköltés (szorosabb értelemben vett folklore, l. o.)
epikai részének a népmesékkel rokon, de tőlük abban lényegesen különböző része,
hogy a N. mindig helyhez, többnyire elég szabatosan körülirt időhöz és rendesen
legalább a néptudatban ismert és nem költöttnek, hanem történelminek tartott
személyhez fűződnek s a legtöbb esetben valaminek az okát, magyarázatát adják,
amiért a naiv nép komolyabban is veszi őket, mint a pusztán mulattatásra szánt s
valóságnak még a néptől sem igen vett (legfeljebb a gyermekeknél hitelre
találó) meséket. A N., mint már az eddigiekből is kitetszik, a népléleknek
inkább az értelmi és ismereti kincstárához tartoznak, míg ellenben a mesék
jórészt csak a szabadabban csapongó képzelem játékai, a népdalok tisztán lirai
része pedig az érzelmi forrásból buzog elő. Már a tágabb értelemben vett
népdalok vegyes alkatu része, a népballadák és néprománcok közelebbről
érintkeznek a N.-kal, amennyiben nem ritkán valódi N. költői feldolgozásai.
Szoros kapcsolatban állnak továbbá a N. a babonákkal is, melyek közül igen
soknak mondai a magyarázata, míg viszonyt számos mondának egy vagy több
kapcsolatos babonás képzet az alapja. A N. legcélszerübben a következő
osztályokba sorolhatók: Először is egyöntetü képzeletvilágban élő, tehát
primitiv népet tartván szemünk előtt, csakis természetéleti és (bizonyos
értelemben vett) történelmi mondákat különböztetünk meg. Amazok sorában kiváló
helyet foglalnak el a kozmogoniai mondák, melyek legtágabb keretébe az összes
u. n. miért? (Les Pouroquoi) vagy aitiologiai (okfejtő) mondák beiktathatók. A
történelmi, vagyis a nép (illetőleg törzs), mint csoportegyén életének
viszontagságaiban kimagasló egyének és események emlékét hagyomány útján
fentartó mondák alkotják a kedvező körülmények közt kifejlődő hősköltészet
(népeposz) magvait. Magasabb kulturfokon álló s egy pogány ősvallásról más
hitre tért népeknél a mondák is kettős rétegbe sorakoznak, amelyek azonban
egymást épp ugy, mint a folklorenak e két réteghez tartozó egyéb elemei is,
sokszorosan átjárják és több rendbeli elegyedést idéznek elő. A másodlagos
rétegből azonban, kivált a kereszténységre tért népeknél, mégis egész nagy
osztály emelkedik ki a N.-nak, melyek szorosabban vallási tárgyuak lévén, e
címen külön is csoportosíthatók; megjegyezvén azonban mégis mindig azt, hogy
bennük lépten-nyomon találkozunk a régibb hitéleti és vallásos képzeti elemek
többé-kevésbé módosult és asszimilált maradványaival. Természetes, hogy ugy a
kozmogoniai, mint a történelmi mondák csoportjai e ketté osztáson belül és
föntarthatók, amennyiben a pozitiv vallás alakjaihoz fűződő N. egy része
szintén az aitiologiai, a másik meg a históriai mezt ölti magára. A nevezetes
helyekhez fűződő mondák külön kategoriája csak gyakorlati és helyrajzi
szempontokból igazolható, mert ez részük az aitiologiai, más részük pedig a
szorosabban vett históriai mondák csoportját egészíti ki. L. még Monda.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|