alatt szellemi tekintetben kétfélét lehet érteni: egyfelől a
beszélő tehetséget és tevékenységet (Humboldt Vilmosnak definiciója szerint a
nyelv «az emberi szellemnek örökösen ismétlődő munkája, mely a szótagolt hangot
a gondolat kifejezésére akarja alkalmassá tenni»), másrészt egyéni és konkrét
dolgot: azon szavak és formák összegét, melyeket valamely nép a kölcsönös
érintkezés eszközéül használ, v. pedig (holt nyel) használt. Az egyes nyelv
tehát nemcsak a beszélő tehetség eredménye, hanem egyúttal a közlekedő hajlamé
is. A nyelv nem kevésbbé fontos tulajdona az embernek, mint a jog és erkölcs,
vallás és művészet. Megjegyzendő, hogy a nyelv már a szellemi fejlődésnek
legalsóbb fokán, a gyermeknél és műveletlen embernél is mutatkozik, sőt éppen a
legdurvább természeti állapotban lévő népeknél sokszor legélénkebb a
nyelvképződés, és a nyelvnek élete, fejlődése, változása, amelyet az ily
népeknél néha közvetlenül meg lehet figyelni, rendkivül gyors. Igy p.
Braziliában akkora nyelvkülönbség uralkodik, hogy néha valamely folyónak
mentében, melynek összes hossza nem haladja meg a 300-500 kilométert,
hét-nyolcféle nyelv uralkodik. Műveltebb népek nyelvében a változások rendszerint
sokkal lassabban állnak be. Egészen új szókat csak a gyermekek szoktak
föltalálni, de azok egy pár évi használat után rendesen feledésbe mennek. (l.
Gyermeknyelv). Az irás, újabb időben pedig a könyvnyomtatás, oly hatásos eszköz
a nyelv változása ellen, hogy annál hatalmasabbat csak a közlekedő eszközök
fejlődésében találhatunk. Mind a mellett nagy tévedés lenne azt hinni, hogy
bármely modern nyelv tökéletesen meg volna állapodva. Történik változás,
különösen pedig a nyelvkincsnek gazdagodása folytán az új fogalmak
keletkeztével, melyeket a műveltség haladása hoz magával. Igy p. a XIX. sz.-ban
az összes művelt nemzetek nyelvkincse tetemesen fölszaporodott a
természettudományok és a technika előhaladása által, melyek új fogalmak
kezetkezésével okvetlenül egész sereg új szót tettek szükségessé. Más szók idők
folyamában értelmet cseréltek (l. Jelentés, Jelentéstan). S nemcsak a szókincs,
hanem a kiejtés, a grammatikai formák és a mondatalkotás is megváltozhatnak.
Egyáltalában bebizonyult a nyelvészeti kutatások nyomán, hogy a hangok, szók és
szerkezetek elváltozásának nincs határa, és sokszor az egymástól látszólag
legtávolabb álló nyelvek a fejlődésnek különféle útjain át egyazon alapnyelvre
vihetők vissza.
Ha már aztán az összes történetileg kimutatható
alapnyelveket történetelőtti időben egészen kiinduló pontjukig folytatva
képzeljük, nagyon könnyen fölmerülhet az a kérdés, vajjon ezen kiinduló pont
nem közös-e valamennyijöknél és vajjon az összes nyelvtörzsek nem vezethetők-e
vissza egy és ugyanazon ősnyelvre. Ezen kérdés, melyet azelőtt, részben vallási
előitéletnél fogva, elhamarkodva igennel szoktak volt elütni, a tudománynak mai
álláspontjáról inkább nemmel oldandó meg. Minden kisérlet, mely arra irányult,
hogy a nyelveknek eredeti egységét kimutassa, hajótörést szenvedett és igy a
nyelvbuvár jobbára bele nyugszik, hogy eleitől fogva önálló nyelveket fogadjon
el, hasonlóan az etnologushoz, ki az ember nemét több rendbeli, egymástól
független fajra osztja föl. Mihelyt ez ténnyé vált, okvetlenül fontos
változásnak kellett beállania egy más probléma fölfogásában is. Ugyanis a nyelv
eredetének kérdése, mely már Platót és Aristotelest, Epikurt és a Stoikusokat
foglalkoztatta, átváltozott ama kérdéssé, mely az egyes alapnyelveknek
eredetére vonatkozik. Hogy milyen volt ez a kezdet, azt a mostani
segédeszközökkel históriai úton megbizonyítani nem lehet, azonkivül nehézséget
okoz az, hogy a legjelesebb tudósok között erre nézve elvi eltérés van. Az
egyik párt (jelesül Humboldt Vilmos, Müller Miksa és Steinthat) azt állítja,
hogy az első embereknél okvetlenül határozott fogalmak fűződtek határozott
hangokhoz, hogy tehát a nyelv és értelem fejlődése összeesik (nativizmus), mig
a másik párt (jelesül Whitney, Geiger, Bleek, Marty, Madvig stb.) a nyelv és
gondolatnak jelenleg tapasztalt kölcsönös függetlenségéből kiindulva, a
kettőnek összefüggését tagadják és a multban is lehetetlennek nyilvánítják
(empirizmus). Mindazonáltal újabban némileg enyhült ez az ellentét, nevezetesen
elálltak attól, hogy a nyelvet az ősembernek valami sajátságos tehetségére
vezessék vissza, mely később elveszett volna. Általában mindazon
következtetésekben, melyek a nyelv eredetének kutatásában történnek, okvetlenül
ama tényleges alapra kell helyezkedni, melyet a nyelv élete a történeti korszakokban
s általában a tapasztalatunk alá eső fejlődésben föltüntet. Ebben a következő
tételek irányadók, még pedig mind a nyelv eredetének, mint lényegének
megitélésében: 1. A nyelv és értelem nem azonos egymással. Noha egymásra
folytonos hatással vannak, mégis függetlenül is létezhetnek, illetőleg értelem
van nyelv nélkül és viszont. Ugyanazért a beszéd sokkalta korlátoltabb tehetség
a gondolatnál és még a legműveltebb nyelvek sem képesek a gondolatnak számtalan
fimon árnyéklatát kifejezni. Vannak gondolatok és érzelmek, melyeket egy-egy
hanggal vagy taglejtéssel sokkal határozottabban lehet kifejezni, mint egy
egész sor szóval; különösen a gyermeknél és élénk természetü embernél az
arcjátéknak, taglejtésnek mindenkor fontos szerepe van. A siketnémák, kiktől
bizonyára senki sem fogja eltagadni a szellemi tehetséget, rendkivül
mesterséges jelnyelven beszélnek. A matematika számos tétele, melyet szóval
vagy éppen nem, vagy csak nehezen lehet kifejezni, egy pár egyszerü jel, vagy
pedig egyetlen rajz által megérthetővé válik. A zene és festés önálló
művészetek a költészet mellett, melynek anyaga a nyelv. Azonkivül a
gondolkodástannak vagy logikának törvényei lényegesen különböznek a grammatika
szabályaitól. Igy p. ez a magyar mondat: «a golyó négyszögletes» nyelvtanilag
tökéletesen helyes, de logikainak senki sem fogja tartani. Ezek szerint tehát
lehetett olyan idő, amikor a gondolkodás már megvolt, de nyelv még nem volt. 2.
Gyermekek és műveletlen emberek különösen szeretik egy-egy állatnak vagy
tárgynak jelölésére a tőle hallgató hangot vagy zörejt utánozni. A nyelvbeli
jelölés ezen legegyszerübb módjának, melyet hangutánzónak neveznek, kétségkivül
fontos szerepe volt mindenféle ősnyelvben, habár ily úton nem vagyunk képesek
minden szót megfejteni. 3. Fölkiáltások, vagyis indulatszók még felnőtt és
művelt emberek beszédében is nagy szerepet játszanak, s valószinüleg még
nagyobb mértékben megvoltak a nyelvképződés régi korában. 4. E szerint az első
szók alkalmasint reflex hangokból váltak, melyeket az indulat hozott létre, épp
ugy, mint valami rángást vagy más önkénytelen reflex mozdulatot. 5. Csak másod
sorban használták aztán a hangokat a közlés eszközeül, miután sokszor
tapasztalták, hogy általuk fölkelthetik másoknak figyelmét. Épp igy fejlődtek a
taglejtések eredeti reflex-mozdulatokból az indusoknál tökéletesen jelnyelvvé.
(V. ö. Mallery rendkivül érdekes közléseit a Techmer-féle Internationale
Zeitschrift-ban.) Az irás is durva képirásból fejlődött olyan tökéletes
közlekedő eszközzé. 6. Az első kifejezések tagolatlan mondatok voltak, minők p.
még ma is «Segítség!» villámlik, s más effélék. Csak később fejlődtek ki a
mondatrészek és beszédrészek különbségei. L. még Nyelvtudomány.
Forrás: Pallas Nagylexikon