Nyitány
(farnc. ouverture), olyan szélesebben kidolgozott megnyitó
instrumentális zene, mely főleg operákat, oratoriumokat vagy kantátékat előz
meg. E műforma erdetét Franciaországban kell keresni; Lully volt az első, aki
az ouvertura-re nagyobb gondot fordított s azt ugy fordmailag, mint
hangulatilag is kiszélesbítette. Utána s az ő nyomán Gluck Kristóf aztán e
téren még nagyobb eredményeket ért el. Gluck operáihoz már oly Ny.-okat
csatolt, melyekben az opera fő motimumait is szerepeltette s előre jelezte
azokban ama drámai hangulatokati is, melyek az operában érvényesülni fognak. Őt
megelőzőleg már Händel és Bach Sebestyén szintén foglalkoztak ugyan nagy
szabásu zeneműveiket bevezető megnyitó ouvertura-ökkel, de azok nagyrészt
ellenpontozatos alapra helyezkedtek, kevesebb tért engedve az etikai
tekinteteknek. Haydn József, a Ny.-formát főleg Teremét sé Négy évszak
korszakalkotó világi stilusu oratoriumaiban kezdte eszéményíteni s formailag is
kibővíteni. Az újabbkori értelemben vett operai ouverture-ök megteremtésének az
érdeme azonban Mozartot illeit, ki minden operájához már tematikus kidolgozásu
s szabályos formáju ouvertureöket irt, melyek közül a Don Juan, Varázsfuvola,
Titus, Szöktetés a szerjából stb. címü operákhoz irt Ny.-ai ma is a
mintaszerüség bélyegét viselik. Utána Beethoven volt az, ki e mformát is a
legeszményibb magaslatra emelte. Egmont-Ny.-a szolgált mintául az utána
következett zeneköltőknek, kik e téren kiváltak, mint Weber, Mendelssohn,
Schumann, Berlioz stb., Concert-ouverture» címet adván ez újonnan kifejlődött
műfajnak. A magyar zene-irodalomban is több oly operai Ny.-nyal találkozunk,
melyek a régi kalsszikus fromára támaszkodva, e nemben elévülhetetlen becsüek.
Ilyen főleg Erkel Ferenc két nagy szabásu Ny.-a Báthory Mária és Hunyadi László
operáihoz. Az utóbbi főleg oly monumentális alkotás, mely e nemben a
legkimagaslóbb Ny.-okkal is bátran kiállja a versenyt. Számot tesz e téren
Doppler Ferenc magyar zamatu Ny.-a is az ő Ilka operájához. E mellett az önálló
hangverseny-nyitványok dolgában sem mondható szegénynek a magyar zeneirodalom.
Erkel Ferenc és Mosonyi Mihály ünnepi Ny.-ai magaslanak ki e részben. Goldmark
Sakuntala koncert-nyitánya pedig egyike a legmagvasabb s poetikusabb
alkotásoknak a vilzeneirodalomban. Liszt Ferenc monumentális Ny.-a pedig Szt.
Erzsébet oratorumhoz unikum számba vehető. Az újabb zeneirói nemzedék - ide
értve a magyart is - nagy kedvvel műveli a koncert-ouverture műfaját, mely
manapság már egészen külön irodalmat alkot.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|