költői technikánk mindama versalakjai, melyek irodalmi hatás
révén a nyugati nemzetek irodalmából kerültek hozzánk. Versszak- és
periodus-szerkezet tekintetében meg volt e hatás már a keresztélység fölvétele
óta, mióta nyelvünkre az egyház énekeit fordítani kezdték, még jobban erősödött
a reformáció óta (Szenci Molnár Albert) s irodalmunkba igy számos oly versalak,
strófaszerkezet került, melynek mintái a nyugati népeknél kereshetők (Faludi,
Amade, Kisfaludy Sándor). Mindezekben inkább a szerkezetek összeállítása volt
idegen hatás eredménye, maga a versek ritmusa a rendes ereszkedő magyar ritmus
maradt. Csak mióta a klasszikai versformák behozatalával, az u. n. időmértékes
merselésben kiképezték költőink nyelvünket s a legnevezetesebb sorfajokat:
trocheust és daktulust, jambust és anapesztust magyarul is elő lehetett
állítani: azóta tettek rendszeres kisérleteket arra, hogy Ny. tirmusát is hiven
utánozzák. Úttörő e téren Ráday Gedeon volt, ki már 1735. irt rimes (azaz nem
klasszikai, hanem nyugateurópai) trocheust, s már a XVIII. sz. közepén
stanzákban költött. Róla nevezte el tiszteletből Kazinczy a Ny.-at Ráday
versnek. Az irodalmi felujulás idején Kazinczy, Földi, Verseghy buzgólkodtak a
Ny. behozatala mellett, amelyeket akkor mértékes-rimes verseknek neveztek s az
uralkodó nézet szerint a kalsszikai formák után egyedül jogosaknak tartottak; a
modern stilre, a dalszerü költeményekre a Ny.-at fogadták el. Mellette a magyar
versforma, mint fölösleges, háttérbe szorult; különben a Ny.-at alig látták
egyébnek, mint a magyar rimes versalak mértékkel való megnemesítésének. Igy
bejöttek a rimes trocheusok, jambusok, daktilusok és anapesztusok mindenféle
alakjai, az olasz, rancia, német romantikus versalakok, a szonett, terzina,
stanza, nibelungi vers, valamint a rimtelen jambusi és trocheusi formák, mint a
drámai jambus (Hank verse) stb. A klasszicizmus letüntével a Ny. majdnem egyedül
uralkodókká váltak költészetünkben, jelesül a romanticizmus korában, az Aurora
és Athenaeum költőinél. E korból való legnemzetibb énekeink, a Szózat
(Vörösmarty), a Hymnus (Kölcsey) nyugateurópai formájuak. A nemzeties költészet
aranykorában szünt meg ismért a Ny., eme tulságos egyeduralma, amikor Petőfi és
Arany a magyar nemzeti versidomot ismét művészi jogaiba emelték. Azóta a Ny.
nemzeti versidomunkkal együtt uralkodnak költészetünkben; a Ny. a nemzetközi
elemet képviselik, minden hang és eszmekör tolmácsai, a nemzeti formák inkább
szorosan magyaros tárgynál és magyaros stilkép nyernek alkalmazást. V. ö.
Négyesy, A mértékes magyar verselés története (Budapest 1892).
Forrás: Pallas Nagylexikon