(gör. a. m. ének), fenséges dal; a lirai költészet ama
formája, mely az extázisig feszült érzéseket fejez ki, minő a lelkesedés, a
rajongás, a kétségbeesés, az imádat stb. Ily extázisát az érzéseknek akár
vallásos, akár világi eszme, jelenség, vagy esemény keltheti s a szerint
szoktak megkülönböztetni vallásos és világi ódát. A szen ódának különösen
himnusz, illetőleg zsoltár, ének stb. szokott a neve lenni. Az ódát nemcsak az
érzés heve, hanem hatása alatt a képzelet merész és nagyszerü lendülete is
jellemzi; a fenség s merészség e vonása meglátszik az ódának mind
szerkezetében, mely a hagnulat föltétlen egysége mellett is erős szökelléseket
bir el (saltus lyricus), mind a nagy képekkel rakott és fordulatos nyelvben,
mint a nemes és méltőságos versromában. A világi óda tárgyai a haza, a
vitézség, emberi és honfiui erények, nagy tettek, kitünő fériak; de ódává lehet
bármely tárgyu lirai költemény, ha az érzés lendülete fenséges röptöt vesz. Igy
vannak bölcselő, sőt szerelmi ódák is (Petőfinél). Az óda egyik változata a
ditirambus (l. o.), a szerelmi és bormámor extázisának lirája s a rapszódia (l.
o.), melyben a majdnem szertelen foku extázis mintegy megtörni látszik a
kompozició és a forma egységét. Az óda a legrégibb kulturnépek vallási
énekeiben már, ami a tartalmat s különösen a fantázia őserejét illeti, teljes
nagyszerüségében jelentkezik, igy a védák himnuszaiban, a hébereknél szt. Dávid
zsoltáraiban. Formailag is a művészet legmagasabb fokára emelte a görög
Pindaros (l. o.), kinek aztán igen sok utánzója volt. A római irodalomban
Horatius zengette az óda formájában Róma nagyjait, a szerelmet s az
életbölcseség elveit; mintáit a görög költészetből vette, maga pedig mintául
szolgált a világirodalomköltőinek, újabb időben is, a klasszikai óda
művelőinek. A magyar irodalom legnagyobb ódaköltője a klasszikai nemben
kétségkivül Berzsenyi, de előtte Virág és Csokonai, vele egy időben pedig
Kölcsey is a fenségig emelkedtek s tudtak hatni a nemzetre. Alapjában ódai
lendületü volt Vörösmarty költészete, ki azonban már (mint Kölcsey is) nem az
antik ódának, hanem a modern ódának volt nagy művésze. Petőfinél gyakran ódává
magasztosul a dal, mint a hazafi-, mint a szerelmi érzésben. Vannak kitünő ódái
Aranynak, Tompának is; számos ódát irt (köztük alkalmiakat) Szász Károly. L.
még Lirai költészet.
Forrás: Pallas Nagylexikon