(gör., a. m. haragos, lt. Ulixes, tévesen Ulysses is), az
ó-görög hősmonda egyik nevezetes alakja, Ithakának (l. o.) fejedelme. Atyja
Homerosnál Laertes, akésőbbi kor hagyománya szerint Sisyphos. Már kora
ifjuságában kitünik hőstetteivel; nagyatyja Autlykos társaságában vadkanra
vadászik, Messzenében ajándékba kapja Iphitostól atyja Eurytos hatalmas íjját,
majd mersenyfutásban elnyeri feleségül a hitestársi hűség példányát Penelopét
(l. o.). Ettől születik egy fia, Telemachos, aki még csecsemő akkor, midőn O.
Agamemnon unszolására 12 hajónyi néppel a Trója ellen induló görög sereghez
csatlakozik.
Az ostrom idejében egyaránt kitünik vitézsége, kitartó
erélye és cselfogásai által. Achilles halála után Ajasszal, Telamon fiával
versenyezve, elnyeri a megholt hős fegyverzetét, tekintélyre nézve a vezér
szerepér emelkedik és igen nagy része van benne, hogy Trója végre mégis csak
megdől. A többi göröggel hazatérőben lévén, sok hányatás és bolyongás éri,
melyek O. vissza (haza) térésével egyetemben Homeros egyik eposzának, az
Idisszeiának (l. Homeros) tartalmát teszik. A Homeros utáni monda tovább szőtte
O. egyéniségét és utódainak sorsát. Szerinte O.-nak volt egy Kirkétől született
fia, Telegonos, akit anyja elküldött, hogy keresse meg édesatyját. A vihar
Ithakába űzi, hol O.-szal és Telemachosszal harcra kelvén, az előbbit megöli és
Penelopét feleségül véve, az ősitáliai monda egyik törzsökös ősévé válik. Fia
Italos, ő maga Tusculum és Praeneste mesésé alapítója. Viszont telemachost
Kirke férjévé tette a monda, kitől Latinos nevü fia születik, sőt egy Roma nevü
leányt is származtattak tőle, aki Aeneasnak felesége lett: megannyi kisérlet a
latin ősmondának a görög hősmondába való kapcsolására. A képzőművészet, bár
aránylag keveset foglalkozott O. mondakörével, mégis tipikus alakot
fejlesztett, mely O.-nak nevét viseli. Különösen jellemző a Nikomachos
festőművész által legelébb használt csúcsos hajóskalap (pilion), mely a
fáradhatatlan tengerészre vall, továbbá az arcnak félig fájdalmas, félig gúnyos
kifejezése. Kalandjainak egyik részleteiből fel dolgozta a képzőművészet a
következőket: O. találkozása Nausikaával (Polygnotos festménye az athéni
Akropoliszon); O. a kiklopoknál (domborműveken, szarkofágok és vázákon) és
laestrygonoknál (három nagy falkép az Esquilinuson Rómában); O. hazaérkezése,
de különösen a kérőkkel való győztes mérkőzése (a domborművek egész hosszu
sorozata a gjölbasii, likiai heroonban). A modern művészetben hiresek Preller
képei az Odysseához. V. ö. Overbeck, Die Bildwerke zum thebischen u. troischen
Heldenkreis (Halle 1853); Schmidt, Ulixes Posthomericus (Berlin 1885); u. az,
Ulixes Comicus (Lipcse 1888).
Forrás: Pallas Nagylexikon