Oecolampadius
János (Ökolampadius). Tulajdonképeni neve Hussgen (Haussgen
a. m. házacska) volt, mig az általa később fölvett Hausschein (svácójci
dialektusban: Husschyn a. m. házi világosság) csak visszafordítása a svájci
reformációban, szül. Svábföldön Weinsbergen 1482., megh. Baselben 1531 nov. 23.
Atyja jogi pályára szánta s ily irányban taníttatta Heidelbergában és
Bolognában, de ő, erős hajlamának engedve, átlépett a teologia tanulására és
pedig a heidelbergai egyetmen. Pap lett Weinsbergben, de ezen állásásról
lamondott, hogy Reuchlintól Stuttgartban a görög s egy másik tudóstól a zsidó
nyelvet tanulhassa. Baselbe neveztetvén ki papnak, Erasmusszal jött jó
ismeretségbe, ki nagyra becsülvén klasszikus ismereteit, segítségül is vette őt
az újszövetség általa rendezett kaidásában. 1516. Augsburgba ment át papnak s
belépett egy kolostorba, de Luther iratai oly mély benyomást tettek reá, hogy
elhagyta a kolostort s 1522-ben visszatérvén Baselbe, mint lelkész és teologiai
tanár reformátori minőségben lépett föl. Vitázott a r. kat. teologusokkal
Badenben 1526. és Berben 1528. Az úrvacsora felőli tanban mindinkább Zwingli
nézetéhez közeledett s végre 1525. egy értekezésben irodalmilag is síkra
szállott mellette, melyre a sváb papok Syngramma Svevicum c. iratban feleltek.
1529. Lutherrel vitázott a marburgi értekezleten. De Ritu Paschali és Epistola
Canonicorum Indoctorum ad Eccium c. értekezése, illetőleg levele, a fentebb
említett értekezés mellett a legkiválóbb irodalmi művei.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|