okozat, okság. A jelenségek, változások beálltát és rendjét
szükségesnek tekintjük; ha két jelenség van: A és B, és e kettőt olyannak
tekintjük, hogy ha A történik, B-nek is történnnie kell, akkor A-t nevennük
oknak, B-t okozatnak, s e kettő közt fennálló szükségesnek tekintett viszonyt
okságnak. Az okság törvényét igy formulázhatjuk: Ugyanazon ok ugyanazon
körülmények mellett mindig ugyanazt az okozatot szüli. Az oksági viszonyt e
szükséges kapcsolato különbözeteti meg a véletlen egmásutántól, melyet
tapasztalunk; s mert e kapcsolatot szükségesnek kell gondolnunk, monduk, hogy
az okozat az okból származik, az ok szüli, idézi elő az okozatot. De ezek a
kifejezések mind csak képek; tényleg a jelenségeknek nem egymásból való
származását, hanem csak egymás után való következését tapasztalhatjuk; hé két
jelenség A és B csak véletlenül következik egymásra, ez az egymásra következsét
semmiben sem különbözik egy oly A és B egymásra következésétől, melyek oksági
viszonyában vannak; csak ha okunk van feltételezni, hogy ez az utóbbi
egymásután szükséges, azaz mindig előfordult és mindig elő fog fordulni,
mondjuk, hogy A ok, B okozat. Szóval a szükséges egymásután és a véletlen
egymásután külsőleg semmikép sem különböznek egymástól, csak a szükségesség
fogalma, melyet az egyikhez hozzáfűzük, a másikhoz nem, teszi a különbséget.
Innét van, hogy már az ókorban akadtak, akik az okság törvényét kétellyel
illették, míg újjabban Hume (l.o.) rendszeres fejtegetésekkel támadta meg ez
elv objektiv érvényességét. Gyakorlati szempontból, mint Hume is mondja, meg
kell maradnunk ama meghatározás mellett, hogy okság a dolgok szükséges rendjét
jelenti. Az oksági viszonyok kikutatása a legtöbb tudománynak legfőbb célja. E
célra szolgálnak az indukció módszerei, a megfigyelés és kisérlet, melyek mind
feltételezik, hogy ily szükséges kapcsolatok vannak és nekünk feladatunk a
szükséges kapcsolatokat a véletlenektől megkülönböztetni. (l. Indukció). Az
oksági viszonyok osztályozására is történtek kisérletek. Aristoteles négyféle
okot különböztet meg: az anyagot, formát, okot és célt. Leibniz fontosabb
különbséget állapít meg azon ok közt, melynél fogva valami történik s azon ok
közt, melynél fogva valamit igaznak tartunk s igy formulázza: semmiféle tény
nem lehet se igaz, se tényleg létező, semmiféle kijelentés nem lehet igaz, ha
nincs elengendő oka (raison suffisante, ratio sufficiens), miért ilyen és nem
már. Ez az elégséges ok tétele (principium rationis sufficientis). Ehhez
Schopenhauer még két fajtát csatolt, a motiváció és a lét-ok elvét, de ez
utóbbit csak átvitt értelemben sorozhatni ide, a motiváció elve pedig az okság
elvéhez tartozik. Vajjon Leibniz megkülönböztetése az igazságok oka és az
események oka közt rejlik-e, vajjon az igazságok megokolását általában ide
sorozhatni-e: vitás kérdés. Fölötte fontos az okság kérdése az etikában. Ha
cselekedeteinek is szükségesek, van-e erkölcsi beszámíthatóság? Ha pedig
erkölcsi beszámíthatóság és felelősség van, nem kell-e feltételeznünk, hogy az
akarat szabad, azaz nincsen az okság törvényének alávetve. Ez egyike azoknak a
problemáknak, emyleknek eldöntése egész világfelfogásunkra nézve döntő. Az
ismerettanban fontos az a kérdés, vajjon az okság elve a tapasztalatból
származik-e vagy elménk eredeti birtokát teszi. Ez utóbbi nézeten van Kant és
Schopenhauer és az újabbkori filozofusok közül is számosan.
Forrás: Pallas Nagylexikon