Az ó-kor és a közép-kor filozofiája közt mintegy átmenet és
összekötő kapocs volt Boëthius (megh. 525.), kinek eredeti és fordított iratai
azt eredményezték, hogy a középkor skolasztika egészen Aristoteles logikáján
épült föl. Ennek a filozofiai rendzsernek legkiválóbb képviselője Aquinói
szt.Tamás (megh. 1274.) volt. A XVI.sz.elején, a humanisztikus tanulmányok
föllendülésével, a szabad vizsgálódás is utat tört az O.-ban, s a Mediciek
firenzei udvarán megalakult Accademia Neoplatonica megtámadta az aristotelesi
filozofiát. Ennek az új irány legnagyobb képviselői Gemistos Plethon (meghlat
1464.) és Marsilio Ficino (megh. 1472.), míg mások Averrhoes és Alexander
Aphrodisias kommentárjaihoz folyamodtak, hogy Aristotelest jobban megérthessék.
Ezek közt jeleskedtek: Ermolao Barbaro (megh. 1493.) és Pomponazzi (meghlt
1525.), mind a ketten alexandristák, meg Vernias Niphus (megh. 1546.) és
Cesalpini (megh. 1603.), akik averrhoisták voltak. Ugyane tájban kezdett a
nemzeti elem is jelentkezni Machiavelli (Il principe, I discorsi, megh. 1527.)
egyes irataiban, de aztán az antik természet-filozofia (különösen Telesius,
emgh. 1588.), melynek bölcseje a cosenzai akadémia volt, ismét az általános és
az egyetemes alapjára helyezkedett. Ebből a felfogásból fejlődött ki az O.-ban
az empirikus, vagy tapasztalati rendszer, melynek bölcseje a cosenzai akadémia
volt, ismét az általános és az egyetemes alapjára helyezkedett. Ebből a
felfogásból fejldődött ki az O.-ban az empirikus, vagy tapasztalati rendszer,
emlynek három, részben ellentétes áramlatát Giordano Bruno (természetimádó
panteista, megh. 1600.), Campanella Tamás (egy istent hivő ideologus, megh.
1639.) és Galileo Galilei (tapasztalai alapon okoskodó naturalista, megh.
1641.) képviselték. Ez volt az O.aranykora, amely után a XVIII.sz.elejéig alig
történt továbbfejlődés; ekkor lépett föl Giambattista Vico (megh.1744.), akit
ugy tekinthetünk, mint a történelem filozofiájának és a néplélektannak
megteremtőjét. Mellette, egész a XIV.sz.elejéig, sok és jeles követője akadt
Descartesnak (köztük Gerdil biboros, megh. 1802.), Locke és Condillac
empirizmusának és szenzualizmusának (Genovesi, megh. 1769.; Gioja, megh. 1829.;
Romagnosi, megh. 1835.) stb. Újabban kant filozofiája (főleg Contoni tanár
által) foglal tért, és különösen sok a Megelionus (Vera, Mariano, Spaventa,
Raguisco stb.), de azért a pozitivizmus (Villari, Ardigo, Siciliani) és a
thomismus (Liberatore, Sanseverino, Cornoldi) ellentétes áramlatai is találnak
kiváló értelemzőkre. Mint önálló bölcsészek, idealisztikus fölfogással léptek
föl: Romini-Serbati (meghalt 1855.), aki Platonra támaszkodva ideologikus
alapon akarta a tiszta ész kritikáját a dogmatikai kinyilatkoztatással
összhangzásba hozni, meg Gioberti (megh. 1852.) aki Ontologizmus-ában, melybe
sok nemzeti és politkai elemet is kevert, ugyanerre törekedett. De rendszerüket
hevesen megtámadták a pozitivista Ferrari (megh. 1876.) és Ausonio Franchi, aki
azonban pár évvel ezelőtt összes tanait megtagadván, beállt szerzetesnek és
fanatikus thomista lett. Giobertiéhez hasonló riányban filozofált Momiani is
(megh. 1885.), aki La filosofia delle schuole italiane c.folyóiratában (halála
után Rivista di filosofia italiana, szerk, Ferri) egészen Platon követőjének
mutatkozik.
Forrás: Pallas Nagylexikon