Orgona
(ném. Orgel, fr. orgue, an. organ, ol. organo). Az O. elnevezés (a gör.
organon szóból) a hangszert, tehát a hangszerek hangszerét jelenti,
ahogyan pl. a biblia szó görögül a könyvre, a könyvek könyvé -re
utal. Az O. a leghatalmasabb fúvóhangszer, mind külső méreteire, mind
hangtartalmára nézve. Orkesztrálisan sokoldalú jellege és temperált fix
hangolása a polifón zene előadására kiváltképpen alkalmassá teszi.
Szerkezeti szempontból összetett fúvóhangszer, mert minden egyes
hangját külön síp adja s rendkívül bonyolult szerkeret által
szólaltathatjuk meg; játszótechnikai szempontból pedig több
billentyűzettel bíró hangszer. Az O. leglényegesebb szervei eszerint: a
sípok tömege, a fúvómű (szivattyú, szélcsatorna, szélláda) és a
játszóberendezés (a billentyűzetek, regiszterek és lábemeltyűk
trakturái). A sípok tömege úgy oszlik fel, hogy minden billentyűzethez
külön sípcsoport tartozik. Ezek a csoportok az u. n. művek (l. Manuál
és Pedál). Egy sípcsoportban annyi játék (l. o.) van, ahány regiszter
tartozik az illető billentyűzethez; tehát minden regiszterrel csak egy
bizonyos játékot hozhatunk működésbe. Ha a játék csak egy sípsorból
áll, akkor annyi sípja van, mint ahány billentyűje a megfelelő
billentyűzetnek. Ha a játék két sípsoros, (pl. a Sesquialtera), akkor
kétszer annyi sípja van, mint amennyi billentyűje az illető
billentyűzetnek és így tovább. Mindebből következik, hogy egy billentyű
lenyomására annyi síp szólal meg, ahány sípsort kapcsoltunk be a
regiszterek által. (Pl. Principál 8' + Sesquialtera 2 sor
regiszterekkel 1 billentyűn 3, 2 billentyűn 6 síp szólal meg.) Az O.
manuáljai és pedálja billentyűterjedelmének csekély volta a
hangterjedelem szempontjából csak látszólagos, mert lent a 32' s fent
az 1' játékok által hangterjedelme majdnem 9 oktávára (C2-a5) bővíthető
ki (l. Lábmérték). Az egyes billentyűzetekhez tartozó műveket a kopulák
segítségével összegezhetjük (l. Kopula). Az O. hangja az orgonaépítő
által előre meghatározott s változhatatlan dinamikájú, azaz teljesen
stabil, merev, tehát - ellentétben a harmónium hangjával dinamikailag
semmiképpen sem hajlítható. Hangjának éppen ez a megmásíthatatlan
merevsége jellemzi legjobban az O.-t s ez adja neki jellegzetesen
nyugodt, méltóságteljes karakterét. Mindazonáltal mégsem teljesen
lehetetlen rajta a kifejező , árnyalt előadás, mert a játszónak
rendelkezésére áll az agogikai árnyalásnak minden lehetősége, valamint
a redőnyszekrény is, melynek kinyitása és becsukása által a benne
elhelyezett mű hangja erősíthető, ill. gyengíthető. Igaz, hogy ez csak
akusztikai csalódás, mert a redőnyszekrényben lévő sípok hangja a
valóságban nem változik, csak épp hogy a kinyitás és becsukás révén a
crescendo és diminuendo illúzióját adja. A kifejező játék eszközei a
manuálváltás és regisztrálás is, de ezek a műveletek, ha a játékos nem
alkalmazza őket óvatos ökonómiával, igen könnyen zeneietlen, tarka
kaleidoszkóp útvesztőibe rántják s megfosztják előadását a
hangszerszerűség fontos követelményétől. Az O. játékainak részletes
leírása túllépné ez összefoglaló cikk kereteit; rövid és általános
jellemzésük megtalálható a megfelelő címszavak alatt. Összefoglalásul
következzék itt vázlatos leírásuk. A hangképzés módja szerint
megkülönböztetünk ajakjátékokat (l. Ajaksípok) és nyelvjátékokat (l.
Nyelvsípok). Az ajakjátékok lehetnek egyszerűek (l. sípsorosak v.
összetett, azaz kevert játékok (több sípsorosak). A kevert játékok (pl.
Mixtura) az alaphangnak harmonikus felhangjait adják különféle
összeállításban, de vannak egyszerű játékok is, melyek nem az
alaphangot, hanem valamelyik felhangot adják (aliquot-játékok, pl.
Nasat). Az O. egész testét körülzáró szekrényt orgonaháznak, elülső
falát, melyet a Principál-sípok díszítenek, homlokzatnak v. prospektnek
nevezzük. Vagy közvetlen az orgonaház mellett, vagy attól kissé
távolabb van az u. n. játszóasztal, mely magában foglalja az összes
játszóeszközöket, tehát: a billentyűzeteket, a regisztereket és a
lábemeltyűket. A legtöbb régi orgonának - és újabban a
legmodernebbeknek is - az orgonaházban elhelyezett főtestén kívül van
még egy kisebb orgonaházban elhelyezett része is, mely a játszó háta
mögött majdnem az orgonakarzat párkányán kívül van, ez az u. n.
Hátpozitív (l. o.) s ehhez tartozik az O. hasonnevű műve, többnyire az
alsó manuálról játszhatóan. Az O. fúvómű-berendezésében régente egy, a
kovácsműhely fújtatójához hasonló szivattyú volt, mellyel a sípok
megszólaltatásához szükséges szelet (sűrített levegőt) termelték. A
régi szivattyú helyett ma kis elektromotorral ellátott ventillátort
(kondenzátor) alkalmaznak. A szél útja a szivattyúból, ill.
kondenzátorból a szélcsatornákon keresztül a széltartályba vezet, majd
innen a szélszekrénybe s a szélládákba, melyeken a sípok állanak. (L.
Szélszekrény és Szélláda.). A szél sűrűségi fokát több közbeeső
fúvókészülék-állomással szabályozzák s a manométerrel (szélmérő) mérik
meg. - Az orgonás, hangszerén a játszóasztalon lévő játszóeszközök
alkalmazásával játszik. Ezek a játszóeszközök az u. n. fraktúra
(összekötő szerkezet) által állanak összeköttetésben az O. belsejében
lévő síptömeggel. Régente ez a traktura egymásba kapcsolt
emeltyűkarokból állott (mechanikus traktura). Később az O. folytonos
nagyobbodása miatt a mechanikus trakturával való játszás mind
nehézkesebbé vált. Ezen a hátrányon a Ch. Sp. Barker angol orgonaépítő
által 1832. feltalált pneumatikus emeltyűvel segítettek, melyet
feltalálójáról Barker-emeltyűnek hívnak. Ez a praktikus szerkezet több
kis fúvócskából áll s a játszóasztalban a manuál-billentyűzetek alá van
helyezve. A játszónak most már nem kellett leküzdenie a sípszelepekre
nehezedő szélnyomást, mert azt elvégezte helyette a Barker-emeltyű.
Ezáltal azonban egy holt gépezetet iktattak a sípszelepek és a játszó
ujjai közé, úgy hogy a játszó nem volt többé ura a billentésének, mint
a tisztán mechanikus trakturánál. Az u. n. csőpneumatika feltalálásával
Németországban már a Barker-emeltyűvel kombinált mechanikus trakturától
is eltértek kizárólag csőpneumatikus trakturát késztettek. Az
elektrotechnika fejlődése O.-ra nézve súlyos csapást jelentett mert
most már az előző trakturák helyébe elektromos drótokat szereltek, sőt
ezt még a csőpneumatikával is kombinálták. Ezzel a művészi
orgonajátszás lehetősége szinte véglegesen megszűnt, mert azt a
közvetlen érzést, melyet ujjaink éreznek a mechanikus traktura mellett
s mellyel egyedül lehetséges közvetlenül artikuláló játszásmódot
elérnünk, nem tudta pótolni sem a Barker-emeltyű, sem a csőpneumatika,
sem az elektromosság. Tapasztalati tény ugyanis, hogy a mechanikus
trakturának egybekapcsolódó emeltyűi a játszásmódnak bizonyos
rugalmasságot kölcsönöznek s az ujj, billentyű és síp között eleven
kontaktust teremtenek, a billentésnek minden lehetőségét híven
közvetítik, szóval lehetővé teszik a kifejező előadást. Ez a művészi
előny a pneumatikánál, elektromosságnál és elektropneumatikánál
teljesen elveszett. Mindez azonban csak a billentyűzetek trakturáira
vonatkozik, mert az orgonajátszás szempontjából teljesen közömbös, hogy
a regiszterek és a lábemeltyűk milyen trakturával bírnak. A pneumatika
és elektromosság újszerűsége hosszú ideig megtévesztette a legkitűnőbb
szakembereket is, de ma, az 1925-iki hamburgi és lübecki, 1926-iki
freiburgi s 1927-iki freibergi német orgonakongresszusok után már
tudjuk, hogy a művészi orgonajátszás felelevenítése érdekében
előbb-utóbb vissza kell térnünk a még mindig legjobb ősi mechanikus
trakturához, a sípoknak szükséges rezonanciát egyedül megőrző
csuszkaládához (l. Szélszekrény és Szélláda) és az alacsony
szélnyomáshoz (l. Szélmérleg). Az O. fejlődéstörténetét kimerítően
eddig még nem írták meg, ámbár többen kísérleteztek vele (Dom Bedos,
Wangemann, Ritter, Mahrenholz stb.). Az O. eredete az ókor homályába
vész; elődei a duda és a pánsíp voltak. Valódi O.-k, légszivattyú
(fujtató) útján való széltermeléssel, víznyomás útján való
szélsűrítéssel s a billentyűzetnek egy kezdetleges nemével. Már a Kr.
e. 2. században feltűnnek. Ennek az u. n. víziorgonának (organum
hydraulicum) állítólag Ktesibios (Kr. e. 170) a feltalálója; a hangszer
leírása tanítványának, az alexandriai Heron-nak tollából maradt reánk
(közlik Dom Bedos, Schmidt-Niz-Schöne stb.). A víz ennek az
orgonatípusnak nem volt nélkülözhetetlen eleme s úgy látszik, később
víznyomással meg anélkül is építettek O.-kat (Görögországban és
Itáliában. Értékes leírások maradtak fenn Julianus Apostata római
császár (4. század) orgonájáról (görög nyelven), egy másik O.-leírás
Cassiodorusnál (a 150. zsoltár magyarázatában) s egy Szent Ágostonnál
(az 56. zsoltárról); azonkívül több dombormű is arról tanúskodik, hogy
az O. a Nyugaton már régóta ismert hangszer volt, mielőtt még
Konstantinos Kopronymos bizánci császár 757. Pipin frank királynak O.-t
küldött volna ajándékba. A legrégibb O.-k igen kicsinyek voltak s csak
8, legfeljebb 15 fémsípjuk volt (1-2 diatonikus oktáv), amelyek
szerkezetre nézve teljesen azonosak voltak a mai principálsípokkal. A
9. század folyamán német és francia szerzetesek számos ilyen kis
orgonát építettek; ezeket a kis hangszereket énektanításhoz használták,
hangterjedelmük c-c1-ig -terjedt (a legnagyobb síp 4' volt) s
billentyűzetük falemezekből állott, melyekre rá voltak írva a hangok
betűi (A B C D E F G A). 980 körül Winchesterben már egy 400 sípos 2
billentyűzetes O. áldott, melyen két játszónak kellett orgonálnia;
mindegyik billentyűzete 20 billentyűs volt és 10 síp esett egy-egy
billentyűre oktávhangolásokban. A kevert játékokról e kor még mit sem
tudott. A sípsorokat regiszterek szerint először a 12. században
csoportosították. A 4-11. század O.-inak billentyűjárása igen könnyű
volt, később azonban a hangszerek megnövekedése és az ezzel járó
bonyolultabb szerkezet folytán a 13-14. században oly nehézzé lett a
játszás, hogy a billentyűket ököllel kellett leütni ( Orgelschlagen ),
vagy könyökkel lenyomni. A nyelvjátékokat a 14. században kezdték
alkalmazni; a pedált 1325 körül találták fel Németországban. - Hazánk
múltjában aránylag kevés O.-val kapcsolatos feljegyzésről tudunk, de ez
a néhány adat elegendő reá, hagy a hangszer kedveltségére
következtethessünk: Hunyadi János 1452. orgona beszerzésére való
költséget utalványoz a felsőbányai egyháznak; Mátyás király budai
várában állítólag 4000 ezüstözött síppal bíró orgona állott (a
visegrádi udvari kápolna ezüstsípú orgonáját Oláh Miklós említi) s mind
Mátyás, mind II. Ulászló királynak külön orgonásai voltak: Stefano da
Salerno és Dániel mester, illetve Grimpeck. (A királyi orgonás
Pozsonyban kanonoki javadalommal bírt.). A kisszebeni orgonát 1502., a
bártfait 1517. említik; Székesfehérvárnak, Lőcsének már a 15. század
első felében volt orgonája. 1500 táján már ismételten emlegetik az egri
székesegyház és az esztergomi érsek orgonistáját. A 16. század erdélyi
orgonáiról Tinódi is megemlékezik s Dávid Ferenc 1567. felemlíti, hogy
a hitújítók kizárták az orgona használatát. A 17. század folyamán
többek közt az Öreg Graduál (1636) előszavában hallunk az
orgonajátékról s 1651. Kájoni feljegyzi, hogy a magyar ének kíséretére
külön kis orgonát szereztetett be Csiksomlyón stb. Pesten már 1703.
müködik egy orgonakészítő, Nagyszeben, Körmöcbánya, Kolozsvár orgonáit
sűrűn emlegetik a 17-18. században. - Az O.-művek évszázadokon át
használatos, jellegzetes írásmódjáról l. Tabulatúra. Az
orgonatabulaturás gyűjtemények, az orgonairodalom legrégibb emlékei
(közülük különösen jelentősek Adam Ileborgh [1448], Konrad Paumann
[Fundamentum organisandi 1452], L. Kleber [1524], A. Schlick [1512], H.
Kotter [1525 k.], K. Buchner [1551], J. Paix [1583], B. Schmid [1577],
E. N. Amerbach [1571] stb. gyűjteményei és az u. n. buxheimi
orgonakönyv [1460 k.]) a hangszeres zene története szempontjából
alapvető fontosságúak. Az O.-építészet fénykora, mikor az tényleg
művészete volt a nemes O.-hang előállításának, az 1550 és 1650
közötti évszázadra esik; Bach eszerint már az O.-építészet
hanyatlásának korában élt. A 19. század az O.-építészet legsivárabb
korszaka; ez a hanyatlás egészen napjainkig tart s csak mintha
legújabban kezdene ismét biztatóbb fejlődés mutatkozni. A múlt és a
jelen kiválóbb O.-építői: E. Compenius, H. Scherer, az
Antegnati-család, A. Schnitger, Z. Hildebrand, J. Scheibe, a
Silbermann-család, E. Casparini, Fr. H. Clicquot, A. Cavaillé-Coll, J.
Merklin, K. Kemper és a magyar Angster J. Az O.-építőművészetnek
legkiválóbb mai tudósai: Hans Henny Jahnn, Christhard Mahrenholz,
Albert Schweitzer. Az orgonajátszásnak két nemét szokás
megkülönböztetni, u. m. az önálló O.-előadást (Recital), és a kísérő
O.-játszást. Az önálló O.-művészet kialakulására főként az evangélikus
egyházi zeneirodalom volt nagy hatással: rövid idő alatt az O.-irodalom
számos műfaját érlelte mag. (Főbb műfajairól l. Korálfeldolgozás,
Praeludium, Fuga, Canzone, Toccata, Szonáta.) A római egyház az O.-t
majdnem kizárólag csak az ének kisérésére és zenekari continuo-hangszer
gyanánt használja, az önálló O.-előadás csak az interludiumok (l.
Versettus) játszására szorítkozik. - Már a korai középkor írói is
dicsérőleg nyilatkoznak egyes orgonaművészekről; a tulajdonképpeni
művészi orgonajáték azonban a 13. századdal kezdődik. A 14. és 15.
század kiválóbb orgonásai Francesco Landino és Antonio Squarcialupi
Firenzében, valamint Konrad Paumann Nürnbergben. A 16. század óta a
kiemelkedő mesterek egész sorával találkozunk, kik nemcsak mint
orgonások tűntek ki, de koruk jelentékeny - nem egyszer legnagyobb -
zeneköltői is voltak. (Csak néhány nevet említünk e nagyjelentőségű
névsorból: G. Diruta, ki 1593. megjelent Il Transilvano c. főművét
Báthory Zsigmond erdélyi fejedelemnek ajánlotta, a két Gabrieli,
Claudio Merulo, C. Antegnati, G. Frescobaldi, W. Byrd, P. Sweelinck, A.
Raison, J. Titelouze, N. Le Bégue, L. N. Clérambault, a
Couperin-család, F. A. Cabezon, A. Schlick, A. Steigleder, H. L.
Hassler, M. Praetorius, J. Pachelbel, G. Böhm, G. Muffat, S. Scheidt,
D. Buxtehude, V. Lübeck, a Bach-család, L. Krebs, J. G. Walther, J. J.
Froberger, G. Fr. Händel, majd a legújabb korban C. Saint-Saëns, Ch. M.
Widor stb. Az O.-iskolák közül emlitésreméltók Herzog, Lemmens,
Schildknecht, Bossi és Tebaldini, Clemens (pedáliskola) művei, az
O.-művészetről szóló történelmi munkák közül A. G. Ritter: Zur
Geschichte des Orgelspiels im 14-18. Jahrhundert 1884 (új kiad.
1929-30) és O. Kinkeldey: Orgel und Klavier in der Musik des 16. Jh.-s
1910; az O.-esztétikai művek közül A. Pirro: L'orgue de J. S. Bach
1897, A. Schweitzer: Deutsche und französische Orgelbaukunst und
Orgelkunst 1906 és Chr. Mahrenholz: Die Orgelregister, ihre Geschichte
und ihr Bau 1929-30. Zalánfy.

Szerkesztette: Lapoda Multimédia