Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Ősközösség... ----

Magyar Magyar Német Német
ősközösség Urgemeinsch...

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Ősközösség

Az emberi tört. első társ.-i-gazdasági alakulata az oszt.-társ. kifejlődése előtt, amelyben a nev. kezdeti formái létrejöttek. Az ősközösség nev.-ének kutatása választ ad a nev. eredetének problémájára, aminek vizsgálata elsősorban összehasonlító etnográfiai kutatások segítségével folyik. Nev. azóta van, amióta emberi társ. létezik. Már az ősközösségben is az a nev. alapvető társ.-i funkciója, hogy a társ. tagjait (mindenekelőtt az új generációt) felkészítse a létfenntartási eszközök létrehozásában és fejlesztésében való részvételre, a társ.-i együttélés szabályainak elsajátítására. Az ősközösségben a nev. asszimilációs funkciója dominál. Mivel a társ.-i fejlődés kezdeti szakaszában a legnélkülözhetetlenebb létfenntartási javak megszerzése is rendkívüli erőfeszítéseket követelt, ebben a tevékenységben a csoport minden tagjának részt kellett vennie, s erre mindenkit egyformán fel kellett készíteni. Ezért az ősközösségben mindenki egyforma nev.-ben részesült. A társ.-i tapasztalatok, a tudáskincs a termelőerők fejletlensége következtében rendkívül szűk körű és lassan változó, a munkamegosztás alacsony fokú, ezért a nev. mindenki számára a rendelkezésre álló teljes tapasztalatkincs átadására irányul. A gyermekek a felnőttek között élnek, tőlük szerzik ismereteiket, szokásaikat, nev.-i intézmény és elkülönült nevelői hivatás még nem létezik, a nev. hordozói a csoport felnőtt tagjai (ami következik a ősközösségi társ. vérségi kapcsolatainak jellegéből is), de a nev. már tudatos tevékenység. ? A gyermekeknek abban az életkorban kellett bekapcsolódniuk a létfenntartási javak megszerzésébe, amikor az elsődleges elemi gondozást már valamelyest nélkülözni tudták. Tevékenységük objektíve munkatevékenység, de motivációját tekintve játék, s mint a javak megszerzési módja elsajátításának folyamata, egyben tanulás is. A létfenntartási javak hiányának csökkenése, a munkaeszközök bonyolultabbá válása később lehetővé és szükségessé teszi, hogy a munkatevékenységbe való bekapcsolódást rövid ideig megelőzze e tevékenység játékmotivációra épülő gyakorlása (tanulása). A kisgyermekek kisméretű munkaeszközökkel játszanak (majd dolgoznak), ezek a gyermekek testi méreteihez igazodó primitív munkaeszközök a játékszerek fejlődésének kiindulási pontja. Az ősközösség szintjén álló társ.-ak életében jelentős szerepet tölt be az iniciáció (avatás). A törzsi szerv. keretei között az iniciációra való előkészítés elkülönített táborokban (?ifjúsági házak?) szervezetten folyik. Ezzel létrejönnek az intézményes nev. és az elkülönült nevelői hivatás csíraformái. Az ősközösségi társ. felbomlása során (a vagyoni különbségek kialakulásával) a gyermekek iniciációra való előkészítése, esetleg iniciációja is differenciálódik, eltűnnek az ősközösségi társ. nev.-ének fő sajátosságai, kialakul az oszt.-társ. nev.-e.

1976?79-es Lexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is